Sökning: "eftermarknad"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade ordet eftermarknad.

  1. 1. Eftermarknad för komplexa produkter : En studie hos Weda AB

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Olliver Snygg; Carl Torberger; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I takt med att konkurrensen globalt ökar för tillverkande företag, minskar marginalen på försäljning av produkter. Behovet av nya intäktskällor och att hitta nya vägar att tjäna pengar på leder till att många tillverkande företag satsar på eftermarknaden. LÄS MER

  2. 2. Reservdelsförsörjning och utveckling med additiv tillverkning : med stöd av digital tvilling samt andra teknologier

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för maskinteknik

    Författare :Gazmir Hajra; [2023]
    Nyckelord :eservdelsförsörjning; Underhåll 4; 0; Industri 4; 0; Additiv tillverkning; 3DPrinting; Artificiell Intelligens; Generativ Design; Digital Tvilling; Sakernas Internet IoT ; Tillverkningsindustrin; Smart Maintenance; service; eftermarknad;

    Sammanfattning : I denna studie har utvecklingen av industriellt underhåll studerats och företaget Quant Services Sweden AB har använts som inspirationskälla. Fallstudien för att testa denna studie har gjorts på Viverk AB. LÄS MER

  3. 3. Causes of the bullwhip effect : A study of the bullwhip effect in the Volvo Group Service Market Logistics’ supply chain

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Logistik- och kvalitetsutveckling

    Författare :Klara Dahlin; Oscar Säfström; [2021]
    Nyckelord :logistics; aftermarket; spare part logistics; supply chain; logistics management; bullwhip effect; the bullwhip effect; bullwhip; service market logistics; inventory; orders; demand; amplification; upstream; Forrester effect; root causes; information transparency; logistics and supply chain management; root causes of the bullwhip effect; eliminate the bullwhip effect; reduce the bullwhip effect; eliminate; reduce; logistik; bullwhip-effekten; bullwhipeffekten; Forrestereffekten; bullwhip; försörjningskedja; logistik och supply chain management; eftermarknad; reservdelar; informationsdelning; rotorsaker; bullwhipeffektens rotorsaker; eliminera bullwhipeffekten; reducera bullwhipeffekten; reducera; eliminera; bullwhip effekten;

    Sammanfattning : The bullwhip effect is defined as an upstream amplification of demand variability and has received interest within multinational companies for decades. As early as in the 1950’s, Forrester (1958) discussed what is today known as the bullwhip effect, which has a negative impact on the customer service, costs, and inventory investment in a supply chain (Lee et al. LÄS MER

  4. 4. Additive   manufacturing   of   spare   parts   for   the  mining   industry  a   pilot   study   on   business   impact   from   an   aftermarket   perspective.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Kristian Vingerhagen; Julia Alfredsson; [2021]
    Nyckelord :dditive manufacturing; spare parts; aftermarket; mining industry; design research methodology; dditiv tillverkning; reservdelar; eftermarknad; gruvindustri; designforsknings- metodologi;

    Sammanfattning : The   purpose   of   this   pilot   study   was   to   identify   and   evaluate   different   business   cases   for   Epiroc’s  Parts   &   Services   Division   (PSD)   regarding   the   use   of   additive   manufacturing   (AM),   also   known   as  3D   printing,   for   their   spare   parts   within   the   mining   industry.    This   study   presents   an   approach   for  how   spare   parts   promising   for   AM   can   be   identified   and   shows   the   difficulties   with   AM. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av administrativa reklamationshanteringsprocesser : En fallstudie om effektivisering hos eftermarknadsavdelningen på ett tillverkande företag

    M1-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Hanna Enerbäck; Amanda Jägsell; [2021]
    Nyckelord :Lean production; Standardization; TOC; After sales; Returns management; Electronic warranty requests; Administration; Process mapping; ERP-systems.; Lean; Standardisering; TOC; Eftermarknad; Reklamationshantering; Digitala reklamationsförfrågningar; Administration; Processkartläggning; Systemstöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka kunskapen om effektiva administrativa reklamationshanteringsprocesser. För att uppfylla syftet kunde det brytas ned i två frågeställningar: 1. Vilka faktorer påverkar effektivitet i administrativa reklamationshanteringsprocesser? 2. LÄS MER