Sökning: "egennamn"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade ordet egennamn.

  1. 1. Flerspråkighet, en utmaning i den tysta matematikläroboken? : En kvalitativ och kvantitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madelene Aslan; Emma Werner Kyller; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; matematikläroböcker; Basicinterpersonal Communicative Skills; Cognitive Academic Language Proficiency; problemlösningsuppgifter; multimodala resurser;

    Sammanfattning : Studien baseras på en kvalitativ och kvantitativ läromedelsanalys med fokus på vilket språkbruk som används i problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker. Studiens syfte är att undersöka och analysera ur ett flerspråkigt perspektiv problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker ämnande för årskurs tre. LÄS MER

  2. 2. Etnicitet inom skolämnet svenska : En studie om hur den etniska mångfalden representeras i läromedel för låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elias Hession; Kani Kammaran Habib; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; representation; läromedel; västerländsk; icke-västerländsk; orientalism; postkolonialism;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på i vilken omfattning etnicitet uttrycks i läromedel i ämnet svenska för låg- och mellanstadiet, samt att ta reda på hur etnicitet representeras utifrån kultur, platser och egennamn i de undersökta läromedlen, sett till västerländskt och icke-västerländskt. För att få fram den här informationen har två frågeställningar formulerats: I vilken omfattning uttrycks olika etniciteter i text och bild när det gäller västerländska och icke-västerländska kulturer, platser och egennamn? På vilka sätt representeras de västerländska och icke-västerländska kulturerna, platserna och egennamnen i läromedlen? Två teorier har använts i studien. LÄS MER

  3. 3. PEUT ON S’APPELER PIPPI EN FRANCE? Une étude de la traduction française des noms propres dans le livre par Astrid Lindgren Fifi Brindacier (Pippi Långstrump)

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Elin Jönsson; [2022-09-21]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; egennamn; översättning;

    Sammanfattning : Cette étude est consacrée à comparer la traduction des noms propres (Npr) dans deux versions françaises de Pippi Långstrump (1945) par Astrid Lindgren, auteur suédois célèbre. Deux traductions françaises de ce livre ont été étudiées : Mademoiselle Brindacier (1951) traduit par Marie Loewegren et Fifi Brindacier (1995) traduit par Alain Gnaedig. LÄS MER

  4. 4. Gomp eller mugglare : En komparativ studie av den norska och den svenska översättningen av Harry Potter and the Philosopher’s Stone

    Master-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Lotta Larsson; [2022]
    Nyckelord :Harry Potter and the Philosopher’s Stone; Harry Potter och de vises sten; Harry Potter og De vises stein; J.K. Rowling; översättning; översättningsstrategi; källtexttrogen; målspråksanpassad; komparativ studie; translation; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna masteruppsats baseras på en jämförande undersökning beträffande egennamn och benämningar i den norska och den svenska översättningen av J. K. Rowlings Harry Potter and the Philosopher’s Stone (1997). LÄS MER

  5. 5. Läromedelsanalys ur ett genusperspektiv : En kvantitativ och kvalitativ analys av tre läromedel för årskurs 2 med koppling till värdegrunden i Lgr22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Dellert; Sophie Forsslund; [2022]
    Nyckelord :Pedagogik; teori; läromedel; läroplan; genus; könsidentitet; jämlikhet; årskurs 2;

    Sammanfattning : I den kommande läroplanen Lgr22 skrivs normer, genus och könsidentitet fram och det blir tydligt hur viktigt det är att arbeta med dessa värdegrundsfrågor i sin undervisning. . LÄS MER