Sökning: "eget fritt skapande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden eget fritt skapande.

  1. 1. Högstadieelevers erfarande av mening i musikundervisningen i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sofia Lekardal; [2021]
    Nyckelord :music; high school; meaning; lifeworld phenomenology; music education; music pedagogy; musik; högstadiet; mening; livsvärldsfenomenologi; musikundervisning; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån ett livsvärldsperspektiv, utforska högstadieelevers erfarande av mening i musikundervisningen i skolan. Vilka upplevelser av mening beskriver högstadieeleverna och vilken roll beskrivs läraren ha i dessa upplevelser? Undersökningen är kvalitativ och bygger på semistrukturerade intervjuer med tre högstadieelever. LÄS MER

  2. 2. Man behöver superkrafter för att kunna skapa : Digitala gåturers åskådliggörande av barns möjligheter till skapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecca Fjellvik; Beatrice Hallgren; [2020]
    Nyckelord :Preschool; children s culture; childhood sociology; childhood geography; digital walks; children s perspective; children s places; children s own free creatings; aesthetics; Förskola; barnkultur; barndomssociologi; barndomsgeografi; digitala gåturer; barns perspektiv; barns platser; eget fritt skapande; estetik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om barn i enlighet med FN:s konvention om barns rättigheter har möjlighet till att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet i förskolans utbildning samt om de utifrån läroplanen ges tid, rum och ro till eget skapande. Studien syftar till att undersöka hur barn åskådliggör sina möjligheter till eget/fritt skapande, vilket skapande som barnen anser vara viktigt och vad de väljer att framhäva samt i vilken form skapandet tar sig uttryck. LÄS MER

  3. 3. "För signalen blir ju att Mozart är viktigare än du!" : En fenomenologisk forskningsstudie om några stråklärares användande av kreativitet i undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Viktoria Bro; [2019]
    Nyckelord :Own creation; creativity; phenomenology; music creation; interviews; Eget skapande; kreativitet; fenomenologi; musikskapande; intervjuer;

    Sammanfattning : In this study some string teachers have been interviewed on the topic of own creation and creativity. The purpose with the study was to examine some string teachers experiences in their own education on the topic of creative phases, but also how the teachers experience the students spirits in moments of own creation. LÄS MER

  4. 4. Improvisation - en rörelse framåt : improvisationens roll i förhållande till lärande och musikalisk utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lena Kolterud; [2017]
    Nyckelord :Improvisation; utveckling; lärande; personligt uttryck; musikaliskt uttryck; musikundervisning; pedagogik; skapande; kreativitet; sångundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker improvisationens roll i pedagogiska sammanhang i förhållande till lärande och musikalisk utveckling. För att få insikt i hur improvisation kan användas i musikundervisning har intervjuer gjorts med tre personer med gedigen kompetens och erfarenhet om och av improvisation såväl när det gäller eget utövande som i pedagogiska sammanhang. LÄS MER

  5. 5. Med MODE som INSPIRATION : Hur kan ett gränsöverskridande skapande se ut?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Carl Malmsten - furniture studies; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Mattias Bergqvist; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta är ett arbete om att ge sig in i en annan miljö för att hitta inspiration och nya vägar. Om att låna av andra områden för att hitta nya ingångar i sitt eget skapande. Utan att på förhand ha någon föreställning om resultatet ville jag utforska hur en gränsöverskridande designprocess kan se ut. Jag utgick från modets värld. LÄS MER