Sökning: "ekologisk kommunikation"
Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden ekologisk kommunikation.
1. Villaträdgårdens potential för en klimatsmart framtid : en glömd resurs i Sveriges hållbarhetsarbete?
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : De privata trädgårdarna har stor potential att vara en aktiv och betydande aktör för att vi ska nå Sveriges hållbarhetsmål, genom att bidra med ekosystemtjänster. För att de privata villaträdgårdsägarna ska få den roll som behövs i det nationella hållbarhetsarbetet, så har ett antal faktorer definierats som avgörande. LÄS MER
2. CSR som konkurrensmedel : Hur ansvarstagande gällande hållbarhet kan påverka konkurrenskraften
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur företag kan använda sig av CSR för att skapa konkurrenskraft. För att undersöka och svara på syftet etablerades tre frågeställningar som djupare gav svar på syftet. LÄS MER
3. Ekodistrikt : En litteraturstudie om en presenterad åtgärd från EU för ekologisk produktion
Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Dagens matproduktion har fått ökad uppmärksamhet kring hur den kan anpassas för att försörja en växande befolkning, utan att negativt påverka klimatet. Att ställa om till ekologiskt är en presenterad lösning och politiker på nationell och europeisk nivå har satt tydliga mål och åtgärder gällande ekologiskt jordbruk, dels om andelen ekologiskt jordbruk, dels om hur det ska uppnås. LÄS MER
4. Certifierat fiske som lösning på komplexa problem : En kvalitativ studie om hur MSC konstruerar sin hållbarhetskommunikation.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie där syftet var att bidra med kunskap kring hur icke-vinstdrivande organisationer konstruerar hållbarhetskommunikation, detta genom att undersöka hur Marine Stewardship Council [MSC] konstruerar sin hållbarhetskommunikation utifrån hållbarhetsdimensionerna: ekonomisk-, social- och ekologisk hållbarhet. Detta genom en riktad kvalitativ innehållsanalys av MSC:s externa kommunikation från deras hemsida och instagramkonto. LÄS MER
5. Digital Hållbarhetskommunikation 2.0: Modeindustrins Hållbarhetsarbete och Digitala Kommunikationsmetoder : En kvalitativ studie om hur svenska modeföretag kommunicerar sitt hållbarhetsarbete via digitala kanaler
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : Bakgrund: I takt med att samhällets krav ökar kring hållbart arbete och konsumenter efterfrågar mer hållbara produkter, har modeindustrin hamnat i rampljuset på grund av dess negativa påverkan. För att vända den negativa trenden med ohållbart mode behöver nya metoder utvecklas för bättre produktion och konsumtion. LÄS MER