Sökning: "ekologiska livsmedel"

Visar resultat 11 - 15 av 168 uppsatser innehållade orden ekologiska livsmedel.

  1. 11. Det gröna gapet mellan konsumenternas attityd och köpbeteende : Hur kan företag öka försäljningen av ekologiska livsmedel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Erika Blomqvist; Emma Fredholm Kaipak; [2022]
    Nyckelord :organic food; green consumers; sustainable marketing; the green marketing mix; 7p; ekologiska livsmedel; hållbara konsumenter; hållbar marknadsföring; den gröna marknadsföringsmixen; 7p;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för hur företag kan bidra till en mer hållbar konsumtion. Studien undersöker hur företag kan öka försäljningen av ekologiska livsmedel med hjälp av marknadsföringsstrategier för att påverka konsumenternas köpbeteende. LÄS MER

  2. 12. Intention och Inflytande: En kvantitativ studie om faktorer för effektiva, ekologiska annonser inom varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Carl Hylén; Ellinor Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Theory of planned behavior; TpB; Cialdini s principles of influence; brand communication; symbolic branding; social media; advertising; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka faktorer utifrån teorin om planerat beteende som bäst förutspår konsumenters intention att handla symboliska ekologiska livsmedel, samt i vilken utsträckning inflytande kan påverka konsumenters attityder gentemot dessa produkter. Det är alltså relationen mellan intention att köpa ekologiska livsmedel och faktorerna attityd, social norm och upplevd beteendekontroll som studeras samt vilka inflytelserika faktorer som leder till positiva intentioner att köpa produkten i fråga som observeras i studien. LÄS MER

  3. 13. Skolmenyers klimatavtryck i Norrbotten och Skåne – lokala livsmedel, kretslopp, resiliens och biologisk mångfald

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Linnéa Davinder; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi behöver minska vår klimatpåverkan och matens bidrag är betydande. Livsmedelssektorn står för nära en tredjedel av växthusgasutsläppen globalt. Det nationella arbetet med att minska matens klimatpåverkan sammanfattas i den nationella livsmedelsstrategin. LÄS MER

  4. 14. Konsumenters uppfattning om hållbara frukter och grönsaker En kvalitativ undersökning om hur konsumenter uppfattar vad som är hållbara frukter och grönsaker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Ehrs; Emelie Wikstrand; [2021-06-30]
    Nyckelord :hållbarhet; livsmedel; konsumenters uppfattningar; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Livsmedelsbranschen har ett uppdrag att förse både butiker och människor med hållbara livsmedel, vilket inkluderar frukter och grönsaker. Konsumenter blir mer och mer medvetna om vad som krävs för att det de konsumerar ska vara hållbart och med det kommer också högre krav. LÄS MER

  5. 15. Är KRAV ett krav närkonsumenter väljer livsmedel? : En kvantitativ studie om konsumentersköpintention till KRAV-märkta livsmedel

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Matilda Lannhard; Linn Larsson; [2021]
    Nyckelord :Köpintention; Gröna märkningar; Attityd; Subjektiv norm; Upplevdbeteendekontroll; Miljöhänsyn; Miljökunskap; Upplevd konsumenteffektivitet; Skepsis; Pris; Kvalitet; Varumärke.;

    Sammanfattning : Intresset för miljöfrågor, grön marknadsföring och gröna märkningar på livsmedel har ökat de senaste åren. Under året 2020 ökade den totala försäljningen av livsmedel i Sverige, men ekologiska livsmedel och KRAV-märkta livsmedel minskade i försäljning, trots den ökade efterfrågan på hållbara produkter generellt. LÄS MER