Sökning: "ekologiska produkter"
Visar resultat 1 - 5 av 158 uppsatser innehållade orden ekologiska produkter.
1. Multi-crop solutions for sustainable agriculture : A Minor Field Study in Ratchaburi, Thailand
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Agriculture is facing many challenges, such as decreased biodiversity, soil erosion, water scarcity, and social inequality, because of industrial farming and its focus on high yields at the expense of sustainability. This also includes Thailand and the province of Ratchaburi. LÄS MER
2. Impact of Increased Grocery Prices on Households : Studying Sweden 2022/2023
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : In 2022, food prices increased rapidly, prompting this investigation into how the price shock has impacted consumer behavior. Previous studies have found that price shocks affect low- income households with children the most. A switch to more calorie-dense food and a decreased consumption of snacks. LÄS MER
3. Lokal och hållbar mat i skånska kommuner - Strävan efter närproducerat och relationen till andra hållbarhetsmål
Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)Sammanfattning : Food production is a major driver of climate change and environmental degradation. There is a political will to use public procurement as a strategic tool to promote more sustainable practices in the food industry. There are many aspects of sustainable food consumption, and one aspect that is getting increased attention is locally produced food. LÄS MER
4. STIGANDE MATPRISEROCH NORRLÄNNINGARS KOSTVAL OCH KOSTVANOR – ENENKÄTSTUDIE
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Matpriser har gett upphov till en större oro särskilt bland ekonomiskt utsattapersoner. Priserna på livsmedel och alkoholfria drycker har blivit 20,95% dyrare frånfebruari 2022 till februari 2023. LÄS MER
5. Vilja finns med det är svårt : Ekologiska produkters visuella kommunikation
M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : Hur lockar ekologiska förpackningar konsumenterna med hjälp av visuell kommunikation? Syftet med uppsatsen är att studera vilka visuella element återfinns på ekologiska förpackningar, specifikt kakaoförpackningar. Samt hur konsumenterna uppfattar ett urval ekologiska kakaoförpackningars visuella kommunikation. LÄS MER