Sökning: "ekonomi gymnasiet"
Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade orden ekonomi gymnasiet.
1. Struktur, relevans och effektivitet : En studie om läroboksanvändningen i samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att skapa kunskap om lärares användning av läroboken inom gymnasieämnet samhällskunskap för årskurs 1. Detta undersöks genom att analysera 57 lärares svar på en enkät som vi utformat. LÄS MER
2. Lärares perspektiv på studiebesök och gästundervisning inom samhällskunskapsundervisningen : Möjligheter och utmaningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : One of the main purposes with the subject of social studies is, according to The Swedish National Agency for Education (Skolverket), to foster future democratically active citizens and one way to achieve this is to use study visits and bring guests to the social studies education. The purpose of this study was therefore to research teachers’ opportunities and challenges to organize and conducting study visits and guest education. LÄS MER
3. Samhällsekonomi, privatekonomi eller något annat? : Vad är det för innehåll som gymnasielärarna väljer att fokusera på inom ekonomidelen av samhällskunskapsämnet?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : The study was conducted in Norrbottens County. The purpose with the study was to examine which way social studie teachers interpret and convert economy education. LÄS MER
4. Håller det? : Studie av hållbar utveckling i läroböcker och läroplaner
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna uppsats undersöker sambandet mellan läroplaner och läroböcker för samhällskunskap på gymnasienivå över tid utifrån hur hållbar utveckling framställs. Utbildning för hållbar utveckling har fått en mer betydande roll till samhällskunskapsundervisningen utifrån de globala målen för Agenda 2030, specifikt delmål 4.7. LÄS MER
5. Samhällskunskapslärares ämnesdidaktiska överväganden vid val och användning av läromedel : En komparativ studie mellan samhällskunskapslärare vid högstadiet och gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Choosing appropriate teaching materials is a central part of a teacher’s workday, However, this central aspect has been missing from my teacher education. It is partly against that background that this study has been conducted. LÄS MER