Sökning: "ekonomi påverkar relationer till människor"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden ekonomi påverkar relationer till människor.

  1. 1. Hälso- och välfärdseffekter av distansarbete i pandemins avtryck : en litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Barbara Dankic; [2022]
    Nyckelord :Telework; covid-19; health; work-life balance; psychosocial well-being; Distansarbete; covid-19; hälsa; arbetslivsbalans; psykosocialt välmående;

    Sammanfattning : Introduktion: Digital teknik har gjort det möjligt att kunna arbeta hemifrån under pandemin. Världshälsoorganisationen [WHO] rekommenderade att hålla social distans, vilket medförde att många människor övergick till distansarbete. Denna förändring innebar att vanor förändrades och nya beteenden anammades. LÄS MER

  2. 2. VI OCH DOM I DENKRIMINALPOLITISKA DEBATTEN : En kritisk diskursanalys av debattartiklar av Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna 2020-2021

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Martina Svartz; [2021]
    Nyckelord :kriminalpolitik; rasifiering; medborgarskap; socialkonstruktivism; diskurs; kritisk diskursanalys; neoliberalism; svensk politik; rasism; hegemoni; ojämlikhet;

    Sammanfattning : Med social konstruktivismen som filosofisk ansats kan samhället förstås som format genom vårt språk och enligt Fairclough kan kommunikation aldrig betraktas som neutral. Den statsvetenskapliga forskningen frångår ofta att belysa språkets betydelse för hur komplexa sociala fenomen framställs och förstås. LÄS MER

  3. 3. Diskriminering i marknadsföring : En studie om vilken påverkandiskriminering i marknadsföring har på konsumenters attityd, förtroende och lojalitetgentemot ett varumärke

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Blerina Asllani; Sharon Arzaghi; [2021]
    Nyckelord :Discrimination in marketing; attitude; trust and loyalty towards a brand; race skin colour; gender; advertising; Diskriminering i marknadsföring; attityd; förtroende och lojalitet gentemot ett varumärke; ras hudfärg; kön; reklam;

    Sammanfattning : Samtidigt som företag försöker bygga relationer till sina konsumenter sker det ibland misstag i kommunikationen som påverkar konsumenternas uppfattning om varumärket. Detta kan exempelvis ske i form av avsiktlig eller oavsiktlig diskriminering i marknadsföring. LÄS MER

  4. 4. En god föräldraförmåga - enligt vem? : En kvalitativ intervjustudie om kulturella skillnader

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Hanna Eriksson; Alina Forsell; [2020]
    Nyckelord :culture; social work; cultural meetings; parenthood; assessment; kultur; socialt arbete; kulturmöten; föräldraskap; bedömning;

    Sammanfattning : Begreppet kultur är komplext och innefattar många aspekter. Möten mellan kulturer sker inom många delar av samhället, däribland hos socialtjänsten, och påverkar relationer mellan människor. Socialtjänsten ska i sitt arbete verka för goda uppväxtvillkor för barn samt göra sina bedömningar på ett jämlikt sätt. LÄS MER

  5. 5. A cognitive model of authority in organizations and its effects on idea generation and idea validation performance

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Marc Karahan; [2018]
    Nyckelord :Model of authority; organization; social behavior; authority; innovation; idea generation; idea selection; psychological effects of authority; Modell av auktoritet; organisation; socialt beetende; auktoritet; innovation; idégeneration; idéval; psykologiska effekter av auktoritet;

    Sammanfattning : An organization constitutes an environment of social relationships. The interdependence of the organization’s members and their nature as human beings create particular effects, which influence social interaction. One of these effects is the focus area of this master thesis – authority. LÄS MER