Sökning: "ekonomi välgörenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden ekonomi välgörenhet.

  1. 1. A Solidarity Model of Foreign Aid? : A case study of the Olof Palme International Center’s projects in South Africa

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Malin Stål; [2023]
    Nyckelord :Foreign aid; international solidarity; charity; non-governmental organisation; development aid; South Africa; Sweden; Olof Palme International Center; Utländskt bistånd; internationell solidaritet; välgörenhet; icke-statliga organisationer; bistånd; Sydafrika; Sverige; Olof Palmes internationella center;

    Sammanfattning : This bachelor thesis is a qualitative case study of whether the Olof Palme International Center’s (OPC) model of foreign aid, as a Swedish non-governmental organisation (NGO), is understood by leading figures of the three types of participants involved in the model; the OPC, Swedish member organisations, and, in this case, South African partner organisations, as taking either a solidarity- or charity-approach to foreign aid, in both theory and practise. The theories of Mutual Aid and International Solidarity are used to construct two opposing “solidarity” and “charity” models of foreign aid, against which the OPC model is compared. LÄS MER

  2. 2. Storytelling hos hjälporganisationer : en växande bransch

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jennifer Jonasson; Carolina Levinsson; [2020]
    Nyckelord :storytelling; stories; second hand; charity; brand meaning; storytelling; berättelser; second hand; välgörenhet; varumärkesbetydelse;

    Sammanfattning : Det finns i dagens samhälle en uppåtgående trend när det kommer till att ta socialt ansvar – hos såväl privatpersoner som organisationer. Att agera hållbart är sålunda ett omtalat ämne som debatteras nu mer än någonsin tidigare. Ett sätt att agera hållbart är att konsumera second hand. LÄS MER

  3. 3. Den Moraliska Kompassen – En guide till marknadsföring av välgörenhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Linn Albertsson; Emelie Ljung; [2016]
    Nyckelord :charity; marketing; trust; välgörenhet; marknadsföring; förtroende;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare studier visar en ökad misstro till välgörenhetsorganisationer samtidigt som det ökade antalet organisationer ökar konkurrensen mellan organisationerna om bidragsgivarnas donationer. Detta ställer krav på välgörenhetsorganisationer att marknadsföra sig för att nå ut till allmänheten. LÄS MER

  4. 4. Välgörenhet är kryddan av rikedom : filantropi inom svenska företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Magnus Andersson; Jakob Sällström; [2015]
    Nyckelord :Philanthropy; Charity; CSR; Swedish corporations; Branding; Corporate communication; Employer branding; Filantropi; Välgörenhet; CSR; Svenska företag; Varumärkesbyggande; Företagskommunikation; Employer branding;

    Sammanfattning : Filantropi inom företag har sedan länge varit ett fenomen utanför Sverige. Dock har filantropin brett ut sig inom Sverige de senaste åren och blir allt populärare av olika anledningar. Till exempel säger vissa företag att de känner en skyldighet att hjälpa de som har det sämre och de inom sin omgivning. LÄS MER

  5. 5. Företags samhällsansvar : I små och medelstora svenska familjeföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Nzazi Suzanne; Odh Martin; [2015]
    Nyckelord :Family business; family firms; Corporate Social Responsibility; Familjeföretag; CSR; samhällsansvar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Företag har en stark påverkan på globala samhällsbeteenden och attityder. Ett företags ekonomiska styrkor och de val företaget gör har en stor inverkan på arbetsförhållanden, miljö, ekonomi och samhällen de verkar inom. LÄS MER