Sökning: "ekonomihögskolan i Lund"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden ekonomihögskolan i Lund.

  1. 21. Från tanke till handling – varför startar inte företagsekonomistudenter vid Ekonomihögskolan i Lund fler företag?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Nilsson; Jennie Gustafsson; [2007]
    Nyckelord :Ekonomihögskolan i Lund; kultur; företagsekonomistudenter; entreprenörskap; egenföretagande; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga förstaårsstudenter och magisterstudenters inställning till att driva eget företag samt att se vad som driver eller hämmar deras vilja att göra detta. Vidare syftar vi till att ta reda på om inställningen skiljer sig mellan dessa studenter och vad detta beror på. LÄS MER

  2. 22. Förbättringspotential för inköpsstrukturen i byggbranschen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Henrik Ohlsson; Patrik Andersson; [2007]
    Nyckelord :Försörjningsstrukturer; inköpshantering; relationer; kostnadsstrukturer; försörjningshantering; kartläggning; inköp; byggbranschen; material; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Förbättringspotential för inköpsstrukturen i byggbranschen Författare: Patrik Andersson, Henrik Ohlsson, Technology Management Handledare: Fredrik Friblick, Institutionen för teknisk ekonomi och logistik, Lunds Tekniska Högskola, Lunds Universitet Christer Kedström, Företagsekonomiska institutionen, Ekonomihögskolan, Lunds Universitet Problemställning: Kostnadsstrukturen för materialinköp är komplex för den svenska byggbranschen, varför inköpsförfarandet är dåligt utvecklat. Peter Kraljics inköpsmodell har visat sig vara för generell i komplexa branscher och behöver troligtvis kompletteras med fler teoriområden om kostnadsbesparingar skall kunna göras vid materialinköp. LÄS MER

  3. 23. Att sätta sig själv på kartan - En studie om konsten att attrahera ekonomistudenter

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sophie Laurell; Maria Arfwidsson; Katarina Gabrielsson; [2007]
    Nyckelord :Attraktion; Image; Employer Branding; Självförtroende; Imageförtroende; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsens titel: ”Att sätta sig på kartan” - En studie om konsten att attrahera ekonomistudenter Seminariedatum: 2007-06-04 Kurs: FEK 591 Magisteruppsats, Företagsekonomi, 10 poäng Författare: Maria Arfwidsson, Katarina Gabrielsson, Sophie Laurell Handledare: Tony Huzzard Nyckelord: Attraktion, Image, Employer branding, Självförtroende, Imageförtroende Syfte: Syftet med denna studie är att utveckla en större förståelse till varför de valda fallföretaget i dagsläget inte ses som en attraktiv arbetsgivare för nyutexaminerade ekonomer. Metod: Studien är en fallstudie med en kvalitativ induktiv ansats. LÄS MER

  4. 24. Jämställdhet ur ett employer brand perspektiv : - Vad efterfrågar framtidens arbetskraft?

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, EHV

    Författare :Erik Frick; Niklas Hallden; [2006]
    Nyckelord :kön; employer branding; lön; jämställdhet; employer brand; marknadsföring; arbetskraft; ;

    Sammanfattning : Abstract Equal opportunities from an employer brand perspective - What does the future manpower inquire? Authors: Erik Frick & Niklas Halldén Instructor: Karin Jonnergård Examiner: Sarah Philipson Background We are living in a society that originates from a patriarchy founded many thousand years ago. This has put women in an inferior position in the labour market. LÄS MER

  5. 25. Callenging Strategic Change in a Multinational Company

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Malin Kruse; Annika Nilsson; [2006]
    Nyckelord :Change management; step by step methods; communication; relations; change agent; national cultures; corporate cultures; resistance towards changes; wastewater technology; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Challenging Strategic Change in a Multinational Company - A Master Thesis Evaluating the Implementation Process of a New Corporate Strategy Författare: Malin Kruse, Technology Management och Ekonomprogrammet, Lunds Universitet Annika Nilsson, Technology Management och Kemiingenjör, Lunds Universitet Handledare: Christer Kedström, Företagsekonomiska institutionen, Ekonomihögskolan i Lund Jan-Erik Rendahl, Institutionen för Designvetenskaper, Lunds Tekniska Högskola Fredrik Groth, Chef på ABS Group Problem: ABS Group har historiskt sett varit ett produktorienterat industriföretag med decentraliserade dotterbolag, med varierande strukturer, system och rutiner. För att uppnå bättre konkurrensfördelar på den mogna marknaden inom ”wastewater technology solutions” har man arbetet fram en mer kundfokuserad strategi. LÄS MER