Sökning: "ekonomiska perspektiv skolledning"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden ekonomiska perspektiv skolledning.
1. Tidig studie- och yrkesvägledning på grundskolor : En kvalitativ studie om hur tidig vägledning kan främja elevers framtida yrkesval och skolgång
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vikten av att implementera tidig studie- och yrkesvägledning i tidigt skede på grundskolor för att främja elevers framtid inom studier och yrkesval. Då detta anses som hela skolans ansvar valde jag att undersöka olika befattningar på grundskolor i kommuner både utanför och i Stockholm. LÄS MER
2. Två byskolor, sju intervjuer, åtta ramfaktorer : Hur lärare uppfattar sin undervisning och arbetssituation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Byskolor lever i ständig ovisshet gällande om de ska få fortsätta sin verksamhet eller behöva läggas ned. I en liten skola med ett lågt elevantal placeras eleverna oftast i åldersintegrerade klasser, vilket kan ge en större känsla av närhet och gemenskap. LÄS MER
3. Värdegrund och ledarskap, går det ihop? : Några gymnasielärares uppfattningar om relationen till värdegrund i förhållande till ledarkompetens
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen syfe är att beskriva lärares uppfattningar om värdegrund och ledarskap och relationen där emellan. Undersökningen utgår från följande frågor: Vilka kvalitéer, egenskaper och ledarkompetenser betraktar läraren som väsentliga i sitt yrke? Vilka uppfattningar har lärare om begreppet värdegrund? Hur ser lärare på relationen mellan värdegrund och ledarkompetens och hur upplever läraren sambandet mellan värdegrund och ledarkompetens i verksamheten. LÄS MER
4. Undervisning för hållbar utveckling att fånga en vilja till aktiv handling
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteVårt syfte är att ur ett elevperspektiv synliggöra hur skolan arbetar med helheter och sammanhang gällandeundervisning för hållbar utveckling. Vi kommer att undersöka elevernas attityder, värderingar, handlingsviljaoch deras syn på sitt eget inflytande i skola och samhälle. LÄS MER