Sökning: "ekonomiskt kapital"

Visar resultat 21 - 25 av 226 uppsatser innehållade orden ekonomiskt kapital.

  1. 21. Wellness i västvärlden – hälsa, självförbättring eller besatthet : En komparativ semiotisk analys om skillnader och likheter i den svenska och amerikanska wellnesskulturen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Maja Engebö Cedergren; [2023]
    Nyckelord :wellness; semiotik; denotation; konnotation; ikon; index; symbol; postfeminism; attribut; klass;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att se vilka likheter och olikheter som går att finna i den västerländska wellnesskulturen i en svensk och amerikansk kontext. Detta gör jag för att utröna vilka underliggande samhälleliga ideologier och budskap kopplat till en normativ och ensidig syn på hälsa som kommer till uttryck inom de valda kontexterna. LÄS MER

  2. 22. Diversifying a Real Estate Portfolio Through Infrastructure Investment : An Interview Study of Opportunities and Challenges in the Nordics

    Master-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Carl Jussi-Pekka; Pontus Grundström; [2023]
    Nyckelord :Real Assets; Infrastructure Investments; Nordic Infrastructure; Barriers; Opportunities; Real Estate; Reala tillgångar; Infrastrukturinvesteringar; Nordisk Infrastruktur; Barriärer; Möjligheter; Fastigheter;

    Sammanfattning : Since the financial crisis infrastructure has become an increasingly attractive asset class for investors, especially among financial institutions, who recognize the value of diversification opportunities within infrastructure. In parallel with the emergence of infrastructure as an investable asset class, the global financial turbulence has generated even greater incentives for investors to diversify their portfolios with infrastructure, as the asset class exhibits characteristics to navigate in a more challenging economic environment. LÄS MER

  3. 23. Building Resilience in the Age of Disasters

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Linda Kivi; [2023]
    Nyckelord :Climate finance; MDBs; climate disasters; resilience; stakeholder theory; Earth and Environmental Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : The consequences of climate change and increasing disasters jeopardise the livelihoods and resilience of some of the world’s most vulnerable countries. Strengthened international efforts to mobilise and allocate additional climate and disaster resilience financing are required to address the needs of the countries that have least contributed to climate change and who currently are at the forefront of its implications. LÄS MER

  4. 24. Investeringsalternativ inom förnybar energi : En jämförande studie av sol- och vindparker i Sverige

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Isak Dagsanth; Charles Lilljegren Rostedt; [2023]
    Nyckelord :Renewable energy; solar park; wind farm; profitability; LCOE; NPV; Förnybar energi; solpark; vindpark; lönsamhet; LCOE; NPV;

    Sammanfattning : Det föreligger idag bristfällig kunskap om energislagens ekonomier och utan tillräcklig kännedom om lönsamheten förknippad med sol- och vindkraft kan det vara svårbedömt för investerare att beräkna en potentiell avkastning. Det kan resultera i en ovillighet att satsa kapital i förnybar energi och därmed hämma utvecklingen av energiomställningen. LÄS MER

  5. 25. Mitt särskilt begåvade barn : En intervjustudie ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Whidotti; [2023]
    Nyckelord :utbildningssociologi; särskild begåvning; Persson; undervisning; Pierre Bourdieu; kapital; föräldrar; skola; fritid; resurser; gifted children; parents.;

    Sammanfattning : Barn med särskild begåvning är en grupp som kan behöva särskilt stöd och anpassad undervisning för att kunna utvecklas på ett optimalt sätt i skolan. Då det saknas kunskap om dessa elevers speciella förmåga hos lärare och specialpedagoger blir ofta resultatet att dessa elever hålls tillbaka i sin utveckling. LÄS MER