Sökning: "ekvationslösning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet ekvationslösning.

  1. 1. Elevers svårigheter i problemlösning medekvationer : En kvalitativ studie av elevers lösningari att lösa problem med ekvation i årskurs åtta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Soulafa Ajmea; Rawaa Mokbel; [2023]
    Nyckelord :Problemlösning; ekvationer; svårigheter; algebra; matematik; årskurs 8.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera de svårigheter elever har och de misstag de gör när de individuellt löser ett ekvationsproblem i matematik. Totalt deltog åtta elever i årskurs åtta, samt åtta matematiklärare. Alla elever fick göra en uppgift, som handlade om att lösa en ekvation, sedan intervjuade vi eleverna. LÄS MER

  2. 2. "Alla kan lära sig ekvationslösning" : En kvalitativ studie om lärares undervisningsmetoder i ekvationslösning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Embla Notelius Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Algebra; ekvationslösning; elevlösningar; lärare; missuppfattningar; ekvationslösningsmetoder; undervisning.;

    Sammanfattning : Ekvationslösning är ett matematiskt område som upplevs problematiskt för många elever. För ett godkänt betyg i matematik i både årskurs 9 samt matematik 1 krävs att eleverna kan lösa grundläggande ekvationer. Att många elever upplever området problematisk är således bekymmersamt. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i linjär ekvationslösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Daniel Lundmark; Jonas Virdalm; [2022]
    Nyckelord :algebra; PCK; Big Idea; CoRe; linjär ekvation;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ta reda på hur lärare på gymnasiet ser på undervisning i linjär ekvationslösning och hur de utvecklar elevers förståelser och förmågor. Vi har genomfört semistrukturerade intervjuer med fem lärare på tre olika gymnasieskolor i södra Skåne. LÄS MER

  4. 4. VAD = DETTA?Elevers och studenters situationsbundna förståelse för likhetstecknet och hur vi utvecklar denna på bästa sätt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Josefin Norrby; Fredrich Risebrandt; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie sammanfattar forskningsresultat som rör förståelse för likhetstecknet bland individer i olika åldrar och på olika utbildningsnivåer. En korrekt förståelse för likhetstecknet konstateras i de flesta situationer innebära förståelse för ekvivalensrelationens tre aspekter, men i många situationer anses det tillräckligt med förståelsen att de båda leden ska ha samma värde. LÄS MER

  5. 5. Teoriavsnitt i läroböcker och inspelade föreläsningar om linjär ekvationslösning : Vad väljer gymnasieelever och påverkas valet av läromedlens språk, representationsformer eller verklighetsanknytning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Henric Hallberg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur elever ställer sig till teoriavsnitt i tryckt respektive inspelat format. Vad väljer de helst och vet lärare vad eleverna föredrar? Dessa frågor har besvarats med hjälp av en enkätundersökning för 161 elever och åtta lärare från två kommunala skolor. LÄS MER