Sökning: "ekvivalenskedja"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet ekvivalenskedja.

  1. 1. Didaktik i fritidshem : en diskursteoretisk studie av hur begreppet didaktik framställs

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jonas Söderholm; [2021]
    Nyckelord :Discourse theory; Laclau and Mouffe; hegemony; antagonism; discourse analysis; School-Age Educare; didactics; Diskursteori; Laclau och Mouffe; hegemoni; antagonism; diskursanalys; fritidshem; didaktik.;

    Sammanfattning : Lärare, pedagoger, författare, forskare och myndigheter – i stort sett alla som har en yrkesmässig koppling till fritidshem – har olika tankar, idéer och tal om som formar och omformar diskurser gällande fritidshemmets didaktik. Fritidshemmet har numera ett skolnära uppdrag och ska komplettera skolan. LÄS MER

  2. 2. Rysk roulette eller kontrollerad spridning? : En kritisk diskursanalys av begreppet flockimmunitet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Victoria Scott; Tea Oscarsson; [2020]
    Nyckelord :coronavirus; flockimmunitet; kritisk diskursanalys; media; pandemi;

    Sammanfattning : Under våren 2020, då coronaviruset började spridas världen över, blev flockimmunitet ett omdebatterat begrepp i media. Sverige och Storbritannien följde inledningsvis liknande strategier för att hantera pandemins framfart, som liknades med att uppnå flockimmunitet i samhället, för att därefter gå skilda vägar. LÄS MER

  3. 3. Lek - ett förskolepedagogiskt verktyg eller barnens naturliga sysselsättning? : En intervjustudie om lekdiskurser

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Siri Elofsson; [2017]
    Nyckelord :Lekdiskurser; förskoledidaktik; lek; lärande; förskolepedagoger;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka lekdiskurser som förskollärare i intervjuer ger uttryck för, och hur dessa diskurser förhåller sig till pedagogens ansvar för leken och hur detta ansvar utformas i leken. Metoden som använts i denna studie är kvalitativa intervjuer med fem förskollärare, deras intervjuutsagor har analyserats ur ett diskursteoretiskt perspektiv med hjälp av begreppen diskurs, nodalpunkt, ekvivalenskedja, artikulation, element, moment samt diskursiv kamp. LÄS MER

  4. 4. “Us gamers want exactly what we have always wanted” : den avpolitiserade spelaren och dess ideologiska andra

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Kristoffer Zetterberg; [2016]
    Nyckelord :video games; gaming culture; Gamergate; discourse analysis; masculinity; gender; social media; YouTube; spel; spelkultur; Gamergate; diskursanalys; maskulinitet; genus; sociala medier; YouTube;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks den kraftiga kritik som riktats mot de TV- och dataspel som omfamnar olika typer av vad jag kallar progressiva element. Det rör sig framförallt om sådant som mångfald, representation eller hur spelen i sitt utförande bryter mot hur de traditionellt sett har utformats. LÄS MER

  5. 5. Homosexuell och religiös? - diskursanalys av homosexuella mäns identitetsskapande i skönlitteratur med fokus på homosexualitet och religiositet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionspsykologi

    Författare :Otto Iisakki Ylipelkonen; [2016]
    Nyckelord :homosexuality; religiosity; discourse theory; identity; fiction; template analysis style; homosexualitet; religiositet; diskursteori; identitet; skönlitteratur; template analysis style;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine homosexual men’s identities, and focus on how they form their identities in fiction when it comes to being both homosexual and religious. In order to be able to approach and study this phenomenon, three research questions are used: how is identity constructed discursively when it comes to the combination of homo- sexuality and religiosity, what affects the formation of homosexual men’s religious/non- religious identity and how do homosexuality and religiosity affect one another in identity formation? The theory used in this study is discourse theory which includes the following concepts that have been chosen and used to analyze the material: antagonism, hegemonic interven- tion, hegemony, interpellation, subject position and the chain of equivalence. LÄS MER