Sökning: "elections"

Visar resultat 21 - 25 av 708 uppsatser innehållade ordet elections.

  1. 21. Bortom EU-spelets regler : Politiska kunskaper om EU i läroböcker och dess möjliggörande till politiskt deltagande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Simon Fessé; Melina Aslan; [2023]
    Nyckelord :EU-education; textbook review; political knowledge; political participation; upper secondary school; civics; democratic competency; EU-undervising; läromedelsgranskning; politisk kunskap; politiskt deltagande; gymnasiet; samhällskunskap; demokratikompetens;

    Sammanfattning : Sweden is a member of the European Union and Sweden’s turn-out in the elections to the European Parliament is low compared to its own national elections. Earlier research in the field of didactics in civics regarding the EU have mostly focused on aspects of civic education such as which subject content teachers teach and what knowledge they test their students on. LÄS MER

  2. 22. Exploration of using Twitter data to predict Swedish political opinion polls with neural networks

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Alexander Gren; Klara Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : This thesis aims to explore the possibility of using deep learning techniques to mine opinions on Twitter, with the objective to predict the political opinion distribution in Sweden. Different methods of gathering and annotating training data are evaluated to achieve accurate and reliable predictions. LÄS MER

  3. 23. Populist, javisst : En kvalitativ studie om svenska politiska aktörers användning av populism i politisk kommunikation

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Sofia Giotas; [2023]
    Nyckelord :Populism; political communication; election campaign; Almedalen; election; Populism; politisk kommunikation; Almedalen; valrörelser; val;

    Sammanfattning : Populism har de senaste åren blivit ett ökande fenomen i västvärlden, där partier och politiska aktörer som benämns som populistiska vinner alltmer mark. Även årets riksdagsval i Sverige följde denna trend, där Sverigedemokraterna (ett parti som har beskrivits som populistiskt) blev det näst största partiet och samarbetsparti till den nya regeringen. LÄS MER

  4. 24. Media Framing of the Legitimacy of Nigerian Elections in Relation to Stomach Infrastructure

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Stanley Aghator; Sarah Kontim Moussa; [2023]
    Nyckelord :Nigeria elections; Vote-buying; Media framing; Election legitimacy;

    Sammanfattning : The thesis aims to explore the media framing of Nigeria’s 2023 election in relation to votebuying: How did the Nigerian print media portray the legitimacy of the 2023 election in relation to vote-buying? In addressing the research question, Entman’s (1993) framing theory is used. For identifying the themes and patterns around the framing of the election Entman’s four questions, defining the problems, diagnosing causes, making moral judgments, and treatment recommendations, in connection with the existing literature on vote buying are employed. LÄS MER

  5. 25. Nyckelord, transitivitet och modalitet i vallöften : En kritisk diskursanalys av Sveriges tre största partiers valmanifest inför riksdagsvalet 2022

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Adam Wojtczak; [2023]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; systemisk-funktionell grammatik; transitivitet; modalitet; nyckelordsanalys; valmanifest;

    Sammanfattning : Sverige är ett demokratiskt samhälle där medborgarna i allmänna val röstar fram de politiska partier som de vill bli företrädda av i riksdagen. Som medborgare och landets invånare är det av stor vikt att vara medveten om vilka strategier som används i politikernas språkbruk i kampen om makt under valkampanjen. LÄS MER