Sökning: "elev bedömning i estetiska ämnen"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden elev bedömning i estetiska ämnen.
1. En resa i betygsskalan : en studie av hur medieelever beskriver att bli betygssatta i de medie-estetiska ämnena
M1-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Min tanke bakom undersökningen är att betygsättning och olika former av bedömningssätt är frågor lärare måste ta ställning till i utövandet av sin yrkesroll, från ett makt- och elevperspektiv. Som lärare har man makten att öppna respektive stänga dörrar för elever, då betyg blir avgörande för elevernas vidare utbildning. LÄS MER
2. Slöjdprocessen : Processarbetets bidragande faktorer till elvers inlärning i teori och praktik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnenSammanfattning : Syftet med vårt examensarbete var att ta reda på hur ett processinriktat arbetssätt utvecklar elevens lärande och vad olika kunskapsbegrepp innebär för elevens kunskapsutveckling. Vi ville undersöka hur det processinriktade arbetssätet tillämpas i slöjden kontra ett mer teoretisk uppfattat ämne för att kunna se om där fanns någon skillnad i arbetssätt. LÄS MER
3. Hur elever upplever betyg och bedömning i bild- och medieämnen : - en kvalitativ studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnenSammanfattning : Betygen är en självklar och ofrånkomlig del i skolans vardag och diskussioner förs hela tiden kring dess utformning, genomförande och betydelse i samhällsdebatten. Ofta är det politikers åsikter man får höra när det gäller betyg och bedömning. LÄS MER
4. Bedömning av slöjd i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetiska ämnen i Lärarutbildningen UmeåSammanfattning : Uppsatsens syfte var att belysa hur och i vilken grad elever på högstadiet är informerade om vilka mål och betygskriterier som råder i ämnet trä- och metall slöjd samt hur de upplever ämnet trä- och metallslöjd. Detta gjordes genom en teoretisk del baserad på en redovisning av litteratur inom ämnet där det undersöktes vad som kännetecknar ämnet och vilka bedömningsgrunder som finns. LÄS MER