Sökning: "elev central undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden elev central undervisning.

  1. 1. Motivation, motstånd och möjligheter inom tidig skrivutveckling : En litteraturstudie om hur skrivutvecklingen för elever i allmänna skrivsvårigheter kan främjas genom fonologisk medvetenhet och strukturerad skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Agnell; Martina Shabo; [2023]
    Nyckelord :skrivsvårigheter; allmänna skrivsvårigheter; fonologisk medvetenhet; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Litteraturstudien undersöker hur allmänna skrivsvårigheter relaterar till utvecklingen av fonologisk medvetenhet hos elever i grundskolans yngre åldrar. Litteraturstudien lyfter fram hur lärare kan strukturera sin undervisning för att främja den tidiga skrivutvecklingen. LÄS MER

  2. 2. Undersökande arbetssätt i naturvetenskaplig undervisning : En studie kring hur lärare på lågstadiet organiserar undervisningen inom naturorienterande ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Maja Birgersson; Rebecca Bille; Anna Larsson; [2023]
    Nyckelord :undersökande arbetssätt; naturvetenskap; lågstadie; interaktion; stöttning; samtal säkerställande av kunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur lärare på lågstadiet arbetar med undersökande arbetssätt för att åskådliggöra ett naturvetenskapligt innehåll för eleverna, deras syfte med undervisningen samt hur de ger eleverna möjlighet att synliggöra sin kunskap. Ingången till studien har varit deduktiv med det sociokulturella perspektivet samt Pedagogical Content Knowledge som teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  3. 3. Trygga elever talar mer : Lärare och elevers erfarenheter av talängslan – Årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :talängslan; trygghet; muntlig framställning; retorik; klassrumsklimat; lärsituation; svenskämnet; social fobi; F-3;

    Sammanfattning : Studien syftar till att belysa talängslan ur både elev- och lärarperspektiv, samt hur undervisning i muntlig framställning bedrivs i svenskämnet, i årskurs 1–3. Muntlig framställning är en central del i all undervisning under hela skolgången där elevers språkliga och kommunikativa förmåga ska stärkas. LÄS MER

  4. 4. På annorlunda grunder - En studie om So- lärares erfarenheter av bedömning och betygsättning under fjärrundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linn Corneliusson; [2022-01-18]
    Nyckelord :Covid-19; bedömning; avsedd läroplan; undervisad läroplan; bedömd läroplan; fjärrundervisning; distansundervisning; betygsättning; grundskolan;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker so-lärares erfarenheter av bedömning och betygsättning under den distans- och fjärrundervisning som kom med pandemin våren 2020. Studien utgår från en kvalitativ undersökning i form av informantintervjuer som gjorts både digitalt och personligen. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelseundervisning på högstadiet och gymnasiet : En kvalitativ studie om 13 svensk- och speciallärares  läsförståelseundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Niklasson; Susanne Öberg; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelse; samverkan; språklig sårbarhet; strategier; särskilt stöd; undervisning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och analysera hur svensklärare och speciallärare på högstadiet och gymnasiet beskrev hur de utformade sin läsförståelseundervisning för att utveckla alla elevers läsförståelse, särskilt med tanke på elever i språklig sårbarhet. Datainsamlingen i denna kvalitativa studie har gjorts genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER