Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En studie i vilka strategier elever i årskurs sju har med sig från årskurs sex för matematisk problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Madeleine Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Problemlösning; strategier; matematik; grundskola.;

    Sammanfattning : Viktigt att elev hittar sina egna strategier för matematisk problemlösning för det matematiska utvecklandet. Att lära sig strategier vid problemlösning är ett centralt innehåll i läroplanen LGR 22 (Skolverket, 2022). LÄS MER

  2. 2. Lekbaserad matematikundervisning i tidiga skolår -Ett sätt att lära i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Oskar Sannum; Julia Johansson; [2023]
    Nyckelord :Addition; affär; lek; leka; lekbaserad; matematik; matematikundervisning; undervisning.;

    Sammanfattning : Utifrån verksamhetsförlagda kurser har vi lagt märke till att det finns stora utmaningar i en traditionell läromedelsstyrd undervisning i matematik. Det finns forskning inom lekbaserad undervisning i förskolan som har visats ge positiva effekter för barns lärande. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med anpassningar imatematikundervisning – ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Khaled Maana; [2022]
    Nyckelord :Anpassningar; matematiksvårigheter; specialpedagogik; inkludering; pedagogiskt ledarskap; motivation; matematik; inkluderande undervisning och extra anpassningar;

    Sammanfattning : Med denna studie ville jag undersöka lärares erfarenheter av anpassningar och desseffekter för elever med matematiksvårigheter. Undersökningen riktade sig tillmatematiklärare som är eller har varit verksamma i årskurs 7–9 och har erfarenhet avanpassningar för elever med matematiksvårigheter. LÄS MER

  4. 4. “Har man inte språket är det ännu svårare” En studie om problemlösning hos nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Josephine Wohllebe; [2022]
    Nyckelord :andraspråk; förstaspråk; matematik; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att öka kunskapen om vilka utmaningar och vilka möjligheter det kan finnas i arbetet med problemlösning hos nyanlända elever i matematikundervisningen. Den teoretiska utgångspunkten för studien är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  5. 5. Ett specialpedagogiskt arbetssätt för att skapa motivation : En studie om motivationsskapande strategier i specialundervisning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ziwen Zhang; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; Motivational work; remedial teaching; semistructured interviews; Matematik; motivationsarbete; specialundervisning; semistrukturerad intervju;

    Sammanfattning : Zhang, Ziwen (2022). Ett specialpedagogiskt arbetssätt för att skapa motivation.Speciallärarprogrammet i Matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhället, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER