Sökning: "elev intervju matematik"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden elev intervju matematik.

  1. 21. Räkna med problem : En studie över lärares uppfattningar om elevers eventuella svårigheter i matematik på grund av textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Magnelöv; [2013]
    Nyckelord :Matematik; matematiklärare; enkät; intervju; läsförståelse;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare uppfattar elevers svårigheter med textbaserade uppgifter i matematik. Mer specifikt undersöktes hur lärarna upptäcker dessa elever samt hur de arbetar med dem. LÄS MER

  2. 22. Lärares uppfattningar av begåvningsbegreppet och begåvade elever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Åsa Hartman; Erika Erfäldt; [2013]
    Nyckelord :Matematikdidaktik; Lärares uppfattningar; Enkät; Intervju; Begåvning; Särbegåvning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie syftade till att undersoka larares uppfattningar om begavningsbegreppet. Utifran detta syfte formulerades fragestallningar gallande larares definitioner av begreppet begavning, larares uppfattningar om vad som karaktariserar matematiskt begavade elever, hur larare identifierar/upptacker begavade elever i matematik samt vilka strategier larare anvander for att utmana, stimulera och motviera begavade elever i matematik. LÄS MER

  3. 23. Subtrahera, är det minus?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johannes Erséus; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka några svenska gymnasieelevers konceptuella och procedurella matematikkunskaper. Målet är också att försöka hitta förslag på hur den svenska matematikundervisningen kan förändras och bli mer konceptuellt inriktad. LÄS MER

  4. 24. Att skapa motivation och lust för matematik i grundskolans tidigare år

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Hanne Corneliussen; [2012]
    Nyckelord :lust; motivation; matematik undervisning; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Motivation och lust är två viktiga faktorer för att elever ska känna och bevara lusten för matematik. För att eleverna ska ta till sig kunskap krävs ett samspel mellan både elev lärare och den miljö de vistas i. LÄS MER

  5. 25. Språkets betydelse för matematik

    C-uppsats,

    Författare :Ashna HamaSalih; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning :  Vad kan det beror på att elever har svårigheter med matematikinlärning?Hur ser lärarna på språkets betydelse för lärande och undervisning i matematik?MetodArbete utgår ifrån en kvalitativ metod som bygger på intervju med ett antal lärare i fyra olikagrundskolor för tidigare år. Jag har använt bandspelaren under intervjun med lärarna, för attkunna omskriva och analysera dem i arbetet. LÄS MER