Sökning: "elev intervju matematik"
Visar resultat 6 - 10 av 30 uppsatser innehållade orden elev intervju matematik.
6. Matematik ur ett språkperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med mitt arbete och studie är att hur och om man kan använda språk som en resurs för att hjälpa barn och elever som är nyanlända eller har utländsk bakgrund samt vilken vikt en elevs språkkunskaper har i matematikundervisningen. Studien utgår från en kvalitativ intervju med färdigställda intervjuer som jag genomförde med matematiklärare, studiehandledare och elever från samma årskurser. LÄS MER
7. Strategier för att motivera elever till matematik : En studie kring elevens motivation samt strategier för att motivera elever i årskurs 7-9 till matematik
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Detta ämne valdes eftersom det har upptäckts att matematik anses vara ett tråkigt ämne i skolan, som inte kan användas och anpassas till det vardagliga livet och anses därmed vara ett onödigt ämne (Jenner, 2004). Däremot enligt Skolverket i kommentarmaterial till kursplanen i matematik 2017, leder ämnet matematik till ett logiskt och nyanserat tänkande som kan hjälpa en att lösa olika problem i livet. LÄS MER
8. Uppmärksamma och identifiera särskilt begåvade elever i matematik : varför, vad och hur?
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Fokus i arbetet har varit särskilt begåvade elever i matematik. Anledningen är att det idag finns särskilt begåvade elever som aldrig blir identifierade och forskning har visat att dessa elever då inte får den undervisning de har rätt till enligt skollagen (Persson R. S., 2010; SFS 2010:800). LÄS MER
9. Utmaningar och möjligheter inom algebra En studie om hur tre lärare hanterar olika typer av missuppfattningar i undervisningen
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : När elever gör systematiska räknefel i matematik så tyder det på att de har missuppfattat nå-got i matematiken. En missuppfattning kan bero på övergeneralisering vilket innebär att en elev lär sig en ny regel och eleven tror att denna gäller i flera situationer och på så sätt över-generaliserar eleven den nya kunskapen - vilket leder till felaktiga antaganden. LÄS MER
10. Matematikångest ur ett lärarperspektiv - En studie om hur lärare resonerar kring och hanterar matematikångest hos elever i låg- och mellanstadiet.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med denna undersökning var att ta reda på hur några lärare i matematik på låg- och mellanstadiet resonerar kring och hanterar elever med matematikångest. En kvalitativ undersökning har gjorts i form av en semistrukturerad intervju med sju lärare. LÄS MER