Sökning: "elev och genus."
Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden elev och genus..
1. Lärares arbete med genusperspektiv på fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Ur ett sociologiskt perspektiv formas våra kön i sociala och kulturella sammanhang. Enligt läroplan för svenska fritidshem ska lärare motverka stereotypiska könsnormer och diskriminering, samt utveckla elevernas förmåga att kritiskt granska de begränsande könsnormerna. LÄS MER
2. Fenomenet kring pojkars underprestation i skolan : En observationsstudie om hur sociokulturella och biologiska faktorer kan påverka pojkar och deras skolresultat
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att redogöra för tänkbara orsaker bakom antipluggkultur och pojkars underprestation i skolan. Studien har en teoretisk förankring då teorier kring genus och biologi applicerats på resultatet. LÄS MER
3. ”Jag var så insatt i att vara normal. Att vara så normal jag bara kunde.” : En fenomenologisk studie om hur kvinnors autism ser ut i skolvärlden utifrån lärares samt kvinnor med autisms perspektiv
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : This study aimed to examine how women’s autism (ASD) is experienced in relation to education through the perceptions of both women with ASD and teachers. Previous research shows that women with ASD are diagnosed later than would have been necessary. LÄS MER
4. Att förstå flickor med autism och adhd i grundskolan : En studie ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte är att ge en relevant översikt av forskningen kring flickor med autism/adhd i skolmiljön, samt skildra de erfarenheter och anpassningar som några lärare beskriver att de möjliggör för flickor inom NPF. Totalt intervjuades fyra stycken lärare i grundskolans lägre åldrar åk 1-6. LÄS MER
5. En kunskapsöversikt om jämställd lärmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att besvara frågeställningen: Hur kan man enligtforskning arbeta med jämställdhet för att utveckla den demokratiska lärmiljön? Sökning harskett via flera databaser med specifika sökord och avgränsningar. Vald forskning är olikavetenskapliga texter. LÄS MER