Sökning: "elev- och föräldraperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden elev- och föräldraperspektiv.

  1. 1. Tid för läsning eller tid för läsläxor? : En studie i hur läsläxan upplevs av lärare, elever och föräldrar på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Marie Leppäniemi; [2022]
    Nyckelord :1–3; fenomenografi; lågstadiet; läsinlärning; läsläxa; läxa.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, med hjälp av fenomenografi, bidra med kunskap om hur läsläxan upplevs i lågstadiet ur ett elev-, lärar- och föräldraperspektiv. I studien undersöks vad som är utmärkande för hur läsläxan upplevs och hur upplevelserna skiljer sig åt ur olika perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Flickor med NPF : Ett föräldraperspektiv på specialpedagogiska insatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sandra Hansson; Sofie Rudin; [2020]
    Nyckelord :Samverkan; NPF-problematik; genus; specialpedagogiskt stöd; flickor; föräldrars upplevelser;

    Sammanfattning : Forskning visar att flickor med NPF-problematik inte får det stöd och de insatser som de behöver i skolan. Det framkommer också i forskning att samverkan mellan skola och hem är viktigt när det kommer till elevers resultat, men att det brister i samverkan mellan skolan och hemmet när det handlar om flickor med NPF-problematik. LÄS MER

  3. 3. Digitalisering i hemmet Föräldrarnas perspektiv på kommunikation och gränssättning efter att barnen försetts med 1:1 dator

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Jennie Gomér; [2016-09-15]
    Nyckelord :1:1 dator; digital kunskap; gränssättning; föräldraperspektiv; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har de senaste årtiondena blivit mer positiv till digitala medier. Med införandet av 1:1 datorer, en dator till varje elev, kommer nya situationer kring datoranvändningen. Den är ett pedagogiskt redskap men tas med hem varje dag och får användas på fritiden. LÄS MER

  4. 4. ADHD i skolan. En kvalitativ intervjustudie ur ett elev- och föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Tesa Enyck; Olsson Ann-Carin; [2014-04-03]
    Nyckelord :ADHD; Skola; Bemötande; Stödinsatser; Föräldrasamverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa ADHD-diagnostiserade elevers skolsituation utifrån deras eget och föräldrarnas perspektiv. Syftet besvarades genom att undersöka hur några elever/tidigare elever med diagnosen ADHD och deras föräldrar upplevde skolsituationen, hur elever/tidigare elever och deras föräldrar ansåg att eleverna blev bemötta i skolan och om de ansåg att eleverna fick det stöd de behövde för att lyckas i skolan. LÄS MER

  5. 5. Kontakten mellan skola och hem ur ett föräldraperspektiv : en undersökning om kontaktformer och dess frekvenser

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Johanna Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :Skolkontakt; Vårdnadshavare; Föräldrar; Skola;

    Sammanfattning : Enligt svensk skollaghar läraren en skyldighet att upprätta kontakt mellan hem och skola, samtidigt som läroplanen från 2011 menar att skolan ska möta föräldrarna i deras önskemål gällande skolkontakt. Är vårdnadshavare nöjdamed de kontaktformer som används idag? Föräldrar i Borgholm, Kalmar ochMörbylånga kommun med barn i årskurs 1-6 har deltagit i denna studie för att undersöka frågan. LÄS MER