Sökning: "elevaktiva arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden elevaktiva arbetssätt.

  1. 1. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER

  2. 2. "Det finns andra sätt att jobba än att läsa en klassiker rakt upp och ner" : En kvalitativ studie om kreativa aktiviteter i litteraturundervisningen på gymnasiet

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Betina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; kreativitet; kreativa aktiviteter; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur gymnasielärare arbetar med kreativa aktiviteter i syfte att intressera sina elever för litteraturhistoria. En kvalitativ intervjustudie valdes, där empirin sedan analyserades utifrån tematisk analys. LÄS MER

  3. 3. Internet för högstadiet : Utveckling av en lärarhandledning

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mikael Willborg; [2023]
    Nyckelord :teacher guidance; technology teaching; internet teaching; teaching about technical systems; lärarhandledning; teknikundervisning; internetundervisning; undervisning om tekniska system;

    Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten beskriver utvecklingen av en lärarhandledning för undervisning om internet. Bakgrunden är kraven i grundskolans läroplan (Lgr22), och mer specifikt kursplanen i Teknik för årskurs 7-9, på att avhandla internet i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Bordsrollspelets pedagogik : En kvalitativ undersökning av bordsrollspels användbarhet inom litteraturundervisning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Kristoffer Hermansson; David Schück; [2020]
    Nyckelord :Upplevelsebaserat lärande; bordsrollspel; spelifiering; spelbaserat lärande; syntagmatiska tomrum; litterära föreställningsvärldar; elevaktivt lärande; multikognitiva och interaktiva inlärningsprocesser.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka det teoretiska ramverket för upplevelsebaserat lärande. I detta inräknas även elevaktiva arbetssätt med litteratur. Inom ramarna för aktionsforskning har en design för att arbeta med den upplevelsebaserade aktiviteten bordsrollspel konstruerats, utvärderats och utvecklats. LÄS MER

  5. 5. Att lära av varandra : Lärares reflektioner om kollaborativt lärande vid distansundervisning i SFI

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Emilia Bjerstedt; [2020]
    Nyckelord :Vuxenutbildning; SFI; distansundervisning; kollaborativt lärande;

    Sammanfattning : Det senaste året har undervisning i Sverige och runtomkring i världen bedrivits i mer flexibla undervisningsformer. Flertalet nyligen publicerade artiklar betonar vikten av att elever samarbetar och lär sig av varandra för att skapa goda möjligheter att lära när undervisningen sker på avstånd. LÄS MER