Sökning: "elevbedömning"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet elevbedömning.
1. Samstämmighet i undervisning och elevbedömning inom teknikämnet för gymnasiet och vilken inverkan ett nationellt prov skulle ha på den
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ämnet teknik för gymnasiet som det är utformat idag är en relativt ny företeelse. Kursplanen innehåller många och väldigt olika moment i det centrala innehållet och det är långt ifrån självklart på vilken nivå bedömningen av elevernas prestationer ska ligga. LÄS MER
2. Strategier för bedömning : Bedömning inom ämnesövergripande och tematisk NO undervisning i åk F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : I studien synliggörs bedömningsverktyg och bedömningsstrategier i årskurs F-3 i en tematisk och ämnesövergripande undervisning. Syftet är att få ökad förståelse hur bedömningen sker när NO ingår som en del i projektet. LÄS MER
3. Bedömningsstöd i matematik – hiss eller diss? : En kvalitativ studie av hur grundskolelärare uppfattar, använder och förhåller sig till Skolverkets Bedömningsstöd i taluppfattning årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematikSammanfattning : Kunskapssynen och synen på elevbedömning förändras i takt med samhällsutvecklingen. Under det senaste århundradet har skolan genomgått tre stora reformer vilka resulterat i tre övergripande principer för bedömning och betygssättning. LÄS MER
4. Elevbedömning på lågstadiet : Lärares förhållningssätt till bedömning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare förhåller sig till bedömning av läsförståelse i grundskolans tidigare år 1-3 då inte betygsättning är ett faktum, men bedömning av eleverna är i stor prioritet. Att bedöma elever utifrån kunskap är ifrågasatt av många lärare som tycker att bedömningsunderlagen som finns idag bör utvecklas utifrån hur skolan ser ut idag. LÄS MER
5. De pedagogiska planeringarnas många ansikten : -Lärarens tankeprocess/reflektion kring pedagogiska planeringar i grundsärskola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Nuvarande läroplan vill att lärare planerar sin dagliga verksamhet med hjälp av pedagogiska planeringar (PP). Syftet med denna uppsatts har varit att beskriva och analysera tankar kring dessa PP hos lärare i grundsärskolan. LÄS MER