Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Tillgång till hela det där smörgåsbordet : Elevdatorer i undervisningen och elever i behov av stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Digitalisering av svensk skola är ett aktuellt ämne inom forskning och något som påverkar lärare och elevers vardag i skolan, främst i form av införandet av 1:1. Forskning visar att elever i högstadieålder befinner sig i en kritisk utvecklingsfas av de exekutiva funktionerna. LÄS MER
2. Digitalisering av skolan på vetenskaplig grund sker med förberedda lärare och goda verktyg : En litteraturstudie om lärares TPACK och IKT i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : IKT har varit en del av skolans undervisning under årtionde och tar med tiden allt mer plats i undervisningen. Det är mer regel än undantag att eleverna har egna elevdatorer men har lärare den kunskap som krävs för att undervisa med digitala hjälpmedel? Detta arbete är en forskningsöversikt som använder sig av analytisk induktion för att svara på om IKT i skolan stöttar elevers kunskapsutveckling i matematik samt om lärare har den kunskap om IKT och sådan uppfattning om sin kunskap, att de effektivt kan förmedla nya kunskaper till eleverna med hjälp av IKT? Arbetet visar att det finns en utbredd uppfattning om att IKT kan bidra till att stärka elevers matematiska förmågor men att det samtidigt är vanligt att lärare upplever sig sakna den kompetens som behövs för att använda IKT i sin undervisning. LÄS MER
3. Digitaliserad skrivundervisning i årskurs 4-6 : En studie om fem lärares förståelse och upplevelser avdigitaliserad skrivundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka hur lärare förstår och uppleverden digitaliserade skrivundervisningen i årskurs 4–6. Studien lutar sig mot det sociokulturella perspektivet som visar att användandet av medierande verktyg till-sammans med stöttning behövs för att förstå och tolka den värld vi lever i. LÄS MER
4. Användningen av Smartphones i klassrummet : Hur elever använder smartphones i skolan samt några lärares åsikter kring elevernas användning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med det här examensarbetet var att undersöka hur elever använder datorer och smartphones i undervisningen med en betoning på smartphones som digitalt hjälpmedel. Dessutom ville jag undersöka hur några lärare ser på elevernas användning. LÄS MER
5. Menar du med penna eller dator? : En litteraturstudie om hur datorer påverkar elevers skrivutveckling
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Övrig skolnära forskning; Högskolan i Jönköping/Läs & skrivSammanfattning : Skrivning är en central del av undervisningen för elever i årskurs 4–6. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi märkt att elevers attityder till skrivande ser olika ut beroende på om texten skrivs för hand eller på dator. LÄS MER