Sökning: "elevens autonomi"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden elevens autonomi.

  1. 6. Konsten att motivera

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Daniel Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Motivation; Självbestämmandeteorin; autonomi; slöjd; lust att lära;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att identifiera faktorer som slöjdlärare kan använda sig av för att skapa och bibehålla elevers motivation i slöjdundervisningen. De frågeställningar som ställts är ”Vilka faktorer anser slöjdlärare påverkar elevernas motivation i slöjdundervisningen?” och ”Hur resonerar slöjdlärare kring möjligheter och utmaningar i motivationsarbetet med eleverna?”. LÄS MER

  2. 7. Sociala relationers och interaktioners påverkan på läsmotivation : En forskningsöversikt

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jenny Persson; Elisabeth Söderberg; [2023]
    Nyckelord :Läsmotivation; läsengagemang; sociala relationer; sociala interaktioner; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Eftersom läsning är centralt för skolarbete och kunskapsinhämtning och aktuella rapporter visar på barns sjunkande läsintresse, är det av vikt att skolan arbetar med att stärka läsmotivationen hos eleverna. Faktorer som forskning pekar på som betydelsefulla för läsmotivation är bland annat självtillit, självbild och upplevd autonomi. LÄS MER

  3. 8. Relationen mellan lärare och elev : Skapandet av ömsesidig autonomi under lektionen

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jonatan Dagnå; Christoffer Ahl; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Studien undersökte vad lärare gör för att skapa en motivationsskapande relation ur ett elevperspektiv. Denna typ av relation definierades utifrån konceptet om en “ömsesidig autonomi” inom teorin “relationship motivation theory” (RMT). LÄS MER

  4. 9. Att uppleva och omges av kamratreltioner på fritidshemmet : Ur elevens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Madeleine Hellström; Julia Ohlsson; [2022]
    Nyckelord :Student s perspective; leisure center; peer relationships; the teacher s work; social demands; Elevens perspektiv; fritidshem; kamratrelationer; lärarens arbete; sociala krav;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få elevernas perspektiv på hur eleverna upplever kam- ratrelationerna samt hur lärare i fritidshem bör arbeta med detta på fritidshemmet. Vi har genomfört intervjuer med tolv elever på två olika fritidshem där eleverna gick i årskurs 3. LÄS MER

  5. 10. Etisk kompetens bortom läroplanen – lärares berättelser om etik i undervisningen i år 5 och 8.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Josefina Bodin; [2021-08-27]
    Nyckelord :moralisk känslighet; social- och kulturell kontext; lärares engagemang; elevens autonomi; elevens omvärld.;

    Sammanfattning : Elevers utveckling av etiska perspektiv är ett av läroplanens tydligaste mål. Samtidigt har undervisning i etik beskrivits som oplanerad av forskare, samt att lärare saknar verktyg och professionellt språk i ämnet (Thornberg 2008; Thornberg & Oguz 2013). LÄS MER