Sökning: "elevens omvärld."

Visar resultat 11 - 13 av 13 uppsatser innehållade orden elevens omvärld..

  1. 11. Lika barn leka bäst

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Agneta Holmberg; [2012]
    Nyckelord :Bedömning; Drivkraft; Elev; Handledare; Intresse; Lärande; Omvärld; Samspel; Yrkesförberedande utbildning;

    Sammanfattning : Denna fallstudie är en undersökning om lärande vid arbetsplatsförlagd undervisning i den yrkesförberedande gymnasieskolan. Undersökningens syfte vara att studera hur samspelet mellan handledare och elev påverkar elevens lärande, vad handledaren ser som viktigt att bedöma och vilken betydelse elevens egen drivkraft och intresse har för utfallet. LÄS MER

  2. 12. ”Jag tyckte att hon gjorde rätt...men hon borde kanske ringt eller nå’t.” : En undersökning av läsförståelsen hos fem elever med svenska som andraspråk.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Lena Rosell Larsson; [2011]
    Nyckelord :ankomstålder; språksociologi; skönlitteratur; läsförståelse; ordförråd; svenska som andraspråk; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Vikten av litteraturläsning betonas i ämnet svenska som andraspråk och är ett led i elevens allsidiga utveckling. Genom att läsa lär sig eleven nya saker; dels om sin omvärld men även om sig själv och andra. Skönlitteraturen är ett sätt att utveckla ordförråd och kritiskt tänkande samt att stimulera till samtal och reflektion. LÄS MER

  3. 13. New technology in physics : A study in how to integrate new technology and research in physics education in secondary high school.

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fredrik Asp; Leif Andersson; [2008]
    Nyckelord :physics; didactics; pedagogy; education; further education in there topics; fysik; didaktik; pedagogik; undervisning; fortbildning;

    Sammanfattning : Youths do not reflect over how it works but rather focus on how they can use the technology. Earlier research has studied if teacher acquires further education in there topics, not if knowledge about new technology can contribute to a better education. LÄS MER