Sökning: "elever attityder hållbar utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden elever attityder hållbar utveckling.

  1. 1. Lågstadieelevers uppfattningar om och attityder till klimatförändringar och hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Evelina Hellgren; Lina Johansson; Erika Jörgensen; [2023]
    Nyckelord :klimatförändringar; hållbar utveckling; lågstadieelever; uppfattning; attityd; erfarenhet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka vilka uppfattningar och attityder elever i årskurs 3 har gällande klimatförändringar och hållbar utveckling, för att därigenom ge en inblick i elevers förkunskaper om ämnet. Studiens frågeställning lyder: Vilka uppfattningar och attityder uttrycker elever i lågstadiet om klimatförändringar och hållbar utveckling? Fokusgruppsintervjuer med totalt tolv elever utgör grunden för studiens empiri. LÄS MER

  2. 2. ”Maten måste hamna i magen”- Att komponera hållbara måltider i skolan : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Moa Haglund; Alva Lindberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Introduktion Skolmåltiden är en viktig resurs för att främja hållbara matvanor och bidra till en hållbar utveckling. Arbetet med att komponera skolmåltider innefattar aspekter såsom ekonomi, näringsriktighet och klimatavtryck. LÄS MER

  3. 3. Skolträdgård - ett pedagogiskt verktyg : Hur skolträdgårdsaktiviter kan gå till och vad ger det för effekter på elevers attityder, kunskapoch framtid?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Carolina Ohlqvist; Anusara Sriyotha; [2022]
    Nyckelord :attityder; hållbar utveckling; hälsofrämjande; multimodalt arbetssätt; odling; skolträdgårdar; sociokulturellt arbete;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten är skriven med syfte att undersöka huruvida skolträdgårdsaktiviteter kan användas som ett pedagogiskt verktyg, samt hur aktiviteten påverkar elevers attityder, hälsa och hållbart tänkande utifrån olika studier. Betydelsen av utomhuspedagogiken lyfts även fram som ett positiv metod för att öka elevers fysiska aktivitet. LÄS MER

  4. 4. Utbildning för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Sara Nelson; [2021]
    Nyckelord :utbildning och lärande för hållbar utveckling; LHU; HU; pluralism; Skolverket; ämnesövergripande; ämnesdidaktik; fortbildning; kollegialt lärande; åk 7-9; framtidshopp; värdeskapande lärande; agens; kvalitetsarbete; General Works;

    Sammanfattning : Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling. Många skolor och lärare har svårt att leva upp till detta. LÄS MER

  5. 5. Elevers kunskaper inom ekologi samt kopplingar till deras attityder om att bevara natur och miljö – en fallstudie i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Fitsumberhan Fitwi; [2021]
    Nyckelord :Miljökunskap; Högstadiet; Ekologisk; Hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Att börja arbeta för ekologisk hållbarhet är något som är brådskande. Frågan om biologisk mångfald har blivit en av de vanligaste globala miljöfrågorna. Miljömedvetna ungdomar är potentiellt de största förändringsagenterna för långsiktigt skydd och hantering av miljön. LÄS MER