Sökning: "elever i behov av extra anpassning"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden elever i behov av extra anpassning.

  1. 1. Extra anpassningar för elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Marie Nilsson; Tobias Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Elevperspektiv; Extra anpassningar; Lärarperspektiv; Språklig tillgänglighet; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Nilsson, M. & Nilsson, T. (2023). Extra anpassningar för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa elever med hörselnedsättning : En fenomenografisk studie om lärares erfarenheter och uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Andersson; [2023]
    Nyckelord :Hörselnedsättning; inkludering; erfarenheter; uppfattningar; intervju; fenomenografi;

    Sammanfattning : Majoriteten av de elever som har hörselnedsättning går i dag inkluderade i ordinarie undervisning i vanliga klasser. Enligt skollagen har dessa elever rätt till likvärdig utbildning och anpassningar ska göras inom ramen för den ordinarie utbildningen. LÄS MER

  3. 3. Vi skjuter från höften! : En kvalitativ studie om hur fritidshem arbetar med att inkludera elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :carina Wilscher; Anna Torin; [2023]
    Nyckelord :Elever; extra anpassningar; fritidshem; fritidshemslärare; inkludering; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Vi har erfarit att fritidshemmet brister i inkluderingen av elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd vilket också bekräftas i tidigare forskning. Utifrån denna kunskapslucka och behovet av ytterliggare forskning valde vi därför att genomföra en kvalitativ intervjustudie med åtta fritidshemlärare/fritidspedagoger från olika skolor. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta med vuxnas studiemotivation : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av och arbete med motiverande samtal och deras uppfattningar av samtalsmetoden MI – Motivational Interviewing

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Svetlana Al-Omar; [2022]
    Nyckelord :motivation; motiverande samtal MI; vuxenutbildning; extra anpassningar; relationellt perspektiv; salutogent perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur Komvuxlärare beskriver att de arbetar med motiverande samtal samt deras syn på metoden som en extra anpassning för elever i behov avstöd i vuxenutbildning. För att få svar på mina frågor har jag först studerat tidigare studier som belyser olika typer av forskning kring faktorer som påverkar vuxnas studiemotivation samt implementering av metoden motiverande samtal MI i vuxenpedagogiska verksamheter. LÄS MER

  5. 5. Särskilda utbildningsbehov i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Simon Svensson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Elever med särskilt utbildningsbehov är något alla lärare kommer att komma i kontakt med. Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vad särskilt utbildningsbehov i matematik är och hur elever som är i detta behov kan identifieras av läraren, samt hur läraren kan anpassa och stötta dessa elever för att gynna deras undervisning och utveckling. LÄS MER