Sökning: "elever i behov av särskilt stöd läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden elever i behov av särskilt stöd läromedel.

  1. 1. Tillgängliga lärmiljöer i matematikundervisningen : En kvalitativ studie av lärares erfarenheter och förutsättningar i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Bylund; Anna Englund; [2022]
    Nyckelord :matematikundervisning; tillgänglighet; lärmiljö; speciallärare; förutsättningar för lärande;

    Sammanfattning : Sammanfattning I det svenska utbildningssystemet är det en utmaning för matematiklärare att skapa lärmiljöer som leder till likvärdig utbildning för alla elever. Då detta arbete är både komplext och utmanande krävs samarbete mellan olika professioner för att skapa tillgängliga lärmiljöer i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Geografiundervisning och didaktiska val för lärare med elever i behov av särskilt stöd : Eleven i centrum

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Sandra Elisabet Kuusinen; [2021]
    Nyckelord :Resursskola; geografi; undervisning; didaktik; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Det finns ett antal olika studier om geografiundervisning i svensk grundskola, men inte med avseende på geografiundervisning på resursskolor. Elever som har behov av mer stöd än vad som kan tillgodoses genom den ordinarie skolan, har därför möjlighet att få sin undervisning på resursskolor. LÄS MER

  3. 3. Granskning av digitala  genomgångar i matematik : En innehållsanalys med fokus på hur representationsformer används vid subtraktion med tiotalsövergång

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sounia Barsoum; Annica Blomgren; [2020]
    Nyckelord :Representationsformer; transformationer; digitala läromedel; subtraktion;

    Sammanfattning : Intresset för den här studien ligger i den ökande tillgången på digitala resurser i skolan och vad de eventuellt kan tillföra undervisningen. Syftet med denna studie är att identifiera hur två digitala läromedel i matematik använder representationsformer i sina genomgångar kring subtraktion med tiotalsövergång och vad i detta som kan ses som kritiskt för elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. Perspektiv på matematik : förutsättningar för stöd av elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Monica Lindgren Enström; [2020]
    Nyckelord :digitala verktyg; kollegialt lärande; matematik; skola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Under 2010-talet har matematikämnet likväl som riktlinjerna för skolans kompensatoriska uppdrag genomgått stora förändringar (Skolverket, 2017). Bakgrunden till detta återfinns i att svenska elevers kunskapsresultat, särskilt i matematik, mellan 2003 och 2012 försämrades både i nationella och internationella mätningar (Skolverket, 2013). LÄS MER

  5. 5. Läsförståelse och texttyper i olika läromedel på lågstadiet : Resultatens konsekvenser för specialundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Sundbom; [2018]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Åk 2; Textrörlighet; Texttyper; Läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka vilken typ av textrörlighet som förekommer i arbetsuppgifter i två läsläror och i en NO-bok för åk två och att undersöka vilka typer av texter som bearbetas i de valda läromedlen. Att diskutera hur dessa resultat i sin tur kan påverka specialundervisningens inriktning ingår också i syftet. LÄS MER