Sökning: "elever i behov av särskilt stöd litteratur studie"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden elever i behov av särskilt stöd litteratur studie.

  1. 1. Elevers upplevelser av särskildaundervisningsgrupper : En intervjustudie från mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marcus Franzén; [2023]
    Nyckelord :Elevröster; En skola för alla; Exkludering; Inkludering; Specialpedagogik; Stigma; Stämplingsteori;

    Sammanfattning : Franzén, M. (2022). Erfarenheter från särskilda undervisningsgrupper -En intervjustudie med elever på mellanstadiet. (Experiences from special education groups – An interview study with students in middle school). LÄS MER

  2. 2. Samundervisning : En studie av klasslärares och speciallärares syn och erfarenheter av samundervisning och samordnandet av specialpedagogiska insatser för elever som uppvisar läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Färenmark; [2018]
    Nyckelord :co-teaching; specialpedagogik; samundervisning; läs- och skrivsvårigheter; inkluderande specialundervisning; samarbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och få mer kunskap om olika lärarprofessioners syn och erfarenheter beträffande samundervisning samt hur specialpedagogiska insatser samordnas för elever som uppvisar läs- och skrivsvårigheter när de samundervisas. Via en kvalitativ ansats undersöktes hur samundervisning mellan klasslärare och speciallärare kunde te sig enligt lärarprofessionerna. LÄS MER

  3. 3. - Kom ihåg att skriva hela meningar, med stor bokstav och punkt! : En studie ur ett lärarperspektiv om hur meningsbyggnad kan utvecklas hos elever i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Elisabeth Kallijärvi; [2016]
    Nyckelord :meningsbyggnad; interpunktion; syntaktiska färdigheter; formellt perspektiv; funktionellt perspektiv; kreativ grammatik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom att jämföra ett urval lärares förhållningsätt till sin grammatikundervisning få fördjupad förståelse för hur elever i årskurs 1-3 kan ges stöd för att utveckla meningsbyggnad i ämnet svenska. Utifrån kvalitativa intervjuer med fyra undervisande lärare i svenska som förstaspråk och en lärare i svenska som andraspråk, ges en inblick i hur lärarna förhåller sig till detta grammatiska moment och hur de ger stöd åt eleverna med avseende på utveckling av syntaktiska färdigheter. LÄS MER

  4. 4. På spaning efter en skollagsändring som skett : Skollagsändringen 2014 och dess synliga konsekvenser i grundskolans åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Mattias Eriksson; Pavic Irena; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur man i ågärdsprogrammens texter kan utläsa ändringen av Skollagen som skedde 2014 (SFS: 2014:458), med fokus på förändringen av särskilt stöd. De frågor vi ställt är hur beskrivs elever och elevers behov i åtgärdsprogrammen, samt vilka åtgärder föreslås? För att besvara detta har vi använt en kvalitativ studie där vi samlat in åtgärdsprogram från två kommuner. LÄS MER

  5. 5. Svensk utlandsskola, den familjära skolan med förbisett regelverk – En studie om förutsättningar och utmaningar i relation till elever i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva Mattsson; [2016]
    Nyckelord :anpassad undervisning; elever i behov av särskilt stöd; skolmyndigheter stödåtgärder; svensk utlandsskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Sammanfattning Sammanfattning Sammanfattning Sammanfattning Mattsson, Eva (2016), Svensk utlandsskola, den familjära skolan med förbisett regelverk – En studie om förutsättningar och utmaningar i relation till elever i behov av särskilt stöd. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER