Sökning: "elever i behov av särskilt stöd på fritidshem"
Visar resultat 16 - 20 av 40 uppsatser innehållade orden elever i behov av särskilt stöd på fritidshem.
16. Röd tråd genom elevens hela skoldag : Anpassningar och stödinsatser i fritidshemmet
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Statens offentliga utredning Stärkt kvalitet och likvärdighet i fritidshem och pedagogisk omsorg (SOU 2020:34) har tagit fram ett förslag på en förändring i skollagen för att säkerställa elevers rätt till extra anpassningar och särskilt stöd på fritids. Utifrån detta ville vi ta reda på hur pedagoger i fritidshem upplever att arbetet kring elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd på fritids organiseras både i den egna verksamheten och i samverkan med övriga. LÄS MER
17. Inkludering av elever i behov av särskilt stöd i fritidshemmet : En kvalitativ studie om hur fritidspersonal arbetar för att inkludera elever i behov av särskilt stöd i verksamheten.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa mer förståelse för hur fritidslärare arbetar med inkluderingen med elever som är i behov av särskilt stöd i fritidshemmet. De frågeställningar som tas upp i studien handlar om hur fritidslärare arbetar för att inkludera eleverna i fritidshemmets miljöer samt i de aktiviteter som görs under fritidstiden. LÄS MER
18. Samverkan mellan fritidshem och skola i arbetet med elever i behov av särskilt stöd
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : In this scientific essay, as a leisure-time teacher and a resource teacher, I will explore a dilemma that involves students with adolescent neuropsychiatry and that needs support. The dilemma will be analyzed from my own reflections, theories and scientific studies that arerelevant. LÄS MER
19. Släcka bränder eller jämbördiga villkor? : En kvalitativ intervjustudie om lärare i fritidshems arbetsuppgifter under den obligatoriska skoldagen
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att bidra med fördjupad kunskap om hur nyutbildade lärare i fritidshem upplever sitt yrkesutövande under den obligatoriska delen av skolverksamheten. Vidare undersöktes på vilka sätt yrkesutövandet under den obligatoriska skoldagen upplevs vara en tillgång och på vilka sätt det upplevs vara ett hinder för fritidshemmets verksamhet. LÄS MER
20. Elever i behov av särskilt stöd : Intervjustudie med fritidslärare
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Denna studie grundar sig i att intervjua fritidslärare för att erhålla kunskap kring hur fritidshemmets verksamhet arbetar för att stödja elever som är i behov av särskilt stöd. Skolans organisering i skolverksamheterna kan se olika ut och med tanke på att fritidshem har större elevgrupper blir det viktigt att få en inblick kring hur fritidshemmet arbetar med specialpedagogik. LÄS MER