Sökning: "elever i svårigheter i Singapore"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden elever i svårigheter i Singapore.

  1. 1. Är blockmodellen en modell att räkna med? : En intervjustudie om grundlärares erfarenheter av blockmodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elsa Henning; [2023]
    Nyckelord :Singapore model; the bar model; problem solving; textual tasks; Sweden; Singaporemetoden; blockmodellen; problemlösning; textuppgifter; Sverige;

    Sammanfattning : En utgångspunkt för denna studie har varit att flera svenska elever har svårigheter att lösa matematiska textuppgifter. I ett försök att utveckla elevers förmågor att lösa matematiska textuppgifter har Singaporemetoden blivit allt mer populär. I Singaporemetoden används blockmodellen för att visualisera textuppgifter. LÄS MER

  2. 2. Blockmodellen : En studie om elevers användande av Blockmodellen i problemlösning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskning

    Författare :Julia Nordheim; [2023]
    Nyckelord :Bar Model; problem solving; Singapore model; mathematics; primary school; Blockmodellen; problemlösning; Singaporemodellen; matematik; grundskola;

    Sammanfattning : Blockmodellen är en visuell problemlösningsstrategi som kommer från Singapore och som används för att lösa matematiska problemlösningsuppgifter. Modellen används i allt fler svenska skolor men trots det saknas svensk forskning inom området. LÄS MER

  3. 3. Transspråkandets möjligheter och utmaningar - Flerspråkiga elevers lärande i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jeppsson Rebecca; Djudja Marina; [2022]
    Nyckelord :Andraspråk; flerspråkighet; förstaspråk; modersmål; svenskundervisning; transspråkande;

    Sammanfattning : Flerspråkighet är vardag i våra skolor, trots detta är vår upplevelse att elevers språkliga resurser sällan tillämpas i undervisningen. Kunskapsöversikten syftar till att undersöka hur lärares förhållningssätt till och arbete med transspråkande leder till att flerspråkiga elever gynnas eller missgynnas i de tidiga årens svenskundervisning. LÄS MER

  4. 4. En jämförelse av Singaporemodellen och en varierad matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Halima Jusufovic; Syrina El-Madhoun; [2021]
    Nyckelord :Interaktion; matematikundervisning; problemlösning; Singaporemodellen; stöttning och utmaning; varierad undervisning; visuellt stöd.;

    Sammanfattning : I följande studie är syftet att jämföra två olika skolors arbetsmetoder inom matematikämnet samt deras fördelar, svårigheter och utmaningar. Frågeställningen som studien undersöker är: Vilka fördelar, svårigheter och utmaningar framkommer vid jämförelse mellan två olika skolors arbetsmetoder, Singaporemodellen och varierad matematikundervisning utifrån ett lärarperspektiv? För att besvara frågeställningen har en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer valts med sex verksamma lärare i årskurs 4-6. LÄS MER

  5. 5. Pratmatte : En kvalitativ studie om hur pedagoger använder Singaporemodellen för elevers begreppsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Johanna Jakobsson; [2019]
    Nyckelord :Singaporemodellen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger använder och interagerar med elever enligt Singaporemodellen för att elever ska utveckla begreppsförståelse och begreppskunskaper i matematik. Utifrån syftet framställdes tre frågeställningar; Hur använder lärare Singaporemodellen för att eleverna ska utveckla sin begreppsförståelse? Hur interagerar lärare och elever inom Singaporemodellen så att eleverna ska få möjligheter att utveckla sin förmåga i att använda matematiska begrepp? och Hur använder lärare matematiska begrepp inom Singaporemodellen? Syftet och frågeställningarna undersöktes genom två kvalitativa metoder, en gruppintervju med tre pedagoger samt ett observationstillfälle av ett lektionstillfälle. LÄS MER