Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Svårigheter och stöttningar i matematikundervisning i flerspråkiga klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nasrin Qadan; Sameerah Mohammed; [2023]
    Nyckelord :multilingualism classrum; translanguaging; flerspråkiga elever; matematik; flerspråkiga klassrum;

    Sammanfattning : Tidigare forskning och statistik visar att flerspråkiga elever upplever svårigheter i matematiken specifikt i textrika uppgifter. Forskningen visar även på olika möjliga strategier för att stötta flerspråkiga elever som bland annat studiehandledning på modersmålet, kommunikation och grupparbete, samt olika strategier för scaffolding. LÄS MER

  2. 2. Radera inte språket : En systematisk litteraturstudie om problemlösning i det flerspråkiga lågstadieklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Wilma Olin; Andreas Holmberg; [2022]
    Nyckelord :Matematik; flerspråkighet; problemlösning; kommunikation och didaktiska åtgärder;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien berör flerspråkiga lågstadieelever i matematik. Det finns en stor skillnad i elever med svenska som modersmål och elever med annat modersmål än svenskas skolresultat. LÄS MER

  3. 3. Lärarens utmaningar i matematikundervisning för flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kinda Abu Khurj; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; matematikundervisning; studiehandledning; modersmål; scaffolding; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärares utmaningar i matematikundervisning för flerspråkiga elever. Syftet med detta examensarbete är att undersöka de olika utmaningar lärare upplever när de undervisar matematik till flerspråkiga elever och att ta reda på vilka metoder lärare använder för att stödja dessa elevers lärande. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i matematikämnet : elevperspektiv på matematikundervisningen iden svenska grundskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nathalie Augustsson; Adelina Kadriu; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; elever; matematik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Idag är många av de elever som går i den svenska grundskolan flerspråkiga och har ett annat modersmål än svenska (Skolverket, 2018). Många av de eleverna uppnår inte målen i matematik (Norén 2010, se Matematikdelegationen SOU 2004:97). LÄS MER

  5. 5. Användning av 3-dimensionell artefakt : Stöd i mekanik i ämnet Teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Per Lundgren; [2020]
    Nyckelord :Artefakt; Begrepp; Didaktik; Interaktion; Modell; Ord; Sociokultur; Teknik;

    Sammanfattning : Under mina VFU-perioder uppdagades elevernas, oavsett etnisk bakgrund eller annat modersmål än svenska, ovana med språkliga termer och begrepp inom tekniska ämnen. Frågan som väcktes var hur jag ska kunna möta elevernas lärande och förståelse av de ord och begrepp som används inom ämnet Teknik. LÄS MER