Sökning: "elever med annat modersmål och matematik"
Visar resultat 16 - 20 av 46 uppsatser innehållade orden elever med annat modersmål och matematik.
16. Matematik och flerspråkighet : En systematisk litteraturstudie om hur skolväsendet kan stödja elever som undervisas i matematik på ett annat språk än sitt modersmål
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien baseras på internationell forskning och syftar till att fånga de stödstrategier och anpassningar skolväsenden använder sig av i arbetet med flerspråkiga elever. Studiens fokus är matematikundervisning och bedömning. LÄS MER
17. "Matematik är väl universellt?" : En litteraturstudie om flerspråkiga elever i matematikklassrummet.
L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Statistik från Skolverket (2014) visar att nära en fjärdedel av de flerspråkiga elever som invandrat efter skolstart,fick underkänt i matematik i under vårterminen i årskurs sex 2014. Enligt den svenska läroplanen, framtagen av Skolverket (2011) betonas det att undervisningen ska anpassas och individualiseras genom att utgå från elevers språk, erfarenheter och bakgrunder för att främja deras kunskapsutveckling. LÄS MER
18. Matematik på ett andraspråk : Andraspråkselevers svårigheter i matematik
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Matematik anses vara ett av de viktigaste ämnena i den svenska skolan. Forskningen visar dock fallande resultat i matematikämnet och detta gäller särskilt elever med svenska som andraspråk. LÄS MER
19. En lärobok för alla? : En kartläggning av mångtydiga ord i läroböcker i matematik utifrån ett flerspråkighetsperspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Mellan flerspråkiga elever och elever med svenska som modersmål har en stor skillnad i resultat kunnat ses i årskurs nio, både gällande nationella prov och slutbetyg. Vidare har det visats att de flerspråkiga eleverna möter många språkliga utmaningar i skolan, bland annat i de läroböcker som används. LÄS MER
20. Lärares omdöme om och för elevers kunskapsutveckling : En innehållsanalys av skriftliga omdömen i matematik på specialskolor för döva elever och elever med hörselnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Individuella utvecklingsplaner (IUP) med skriftliga omdömen är några av de dokumentationer som skolan är skyldig att upprätta, vars innehåll och språk kan avgöra hur texten uppfattas av de som läser dem. Forskning visar att elevers lärande kan påverkas av hur deras lärare skriver om dem, såväl kunskaps- som språkmässigt (Andréasson & Asplund-Carlsson, 2009; Asp-Onsjö, 2011). LÄS MER