Sökning: "elever med annat modersmål och matematik"

Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade orden elever med annat modersmål och matematik.

  1. 21. Hur hanterar elever i år 4 subtraktionsuppgifter? : En studie med fokus på feltyper, räknemetod och modersmål

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Cecilia Björkhammer; [2014]
    Nyckelord :Matematik; subtraktion; lodrät algoritm; vågrät algoritm; modersmål; feltyper; räknehändelse;

    Sammanfattning : Mitt syfte med denna studie har varit att beskriva och analysera hur elever med svenska som modersmål samt elever med annat modersmål än svenska löser subtraktionsuppgifter och formulerar uppgifter utifrån ett givet uttryck. Empirin består av 272 elevers svar och utifrån denna bas har en kvalitativ och en kvantitativ studie genomförts där feltyper, metodval och elevens modersmål varit viktiga parametrar i analysen. LÄS MER

  2. 22. Betydelsen av kommunikation samt undervining för andraspråkselevers lärande i matematik

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hamid Jabir; [2014]
    Nyckelord :Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Skolverket visar att andraspråkselever har sämre resultat i matematik jämfört med sina jämnåriga kamrater. Problemet relateras oftast till kunskapsbrist i det svenska språket hos denna elevgrupp. LÄS MER

  3. 23. På vilket sätt möter pedagogen flerspråkiga elever i matematikundervisningen? : En kvalitativ studie på två kommunala 4-6 skolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Normann; [2014]
    Nyckelord :nyanlända; svenska som andraspåk; modersmål; studiehandledning; matematik.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ge fördjupad kunskap genom litteratur, intervjuer och observationer hur pedagoger möter flerspråkiga elever i matematikundervisningen. Flerspråkiga elever har ett annat modersmål som i sin tur kan medföra att behovet av speciella insatser behövs i undervisningen i matematik. LÄS MER

  4. 24. Muntlig kommunikation i skolmatematik : En litteraturstudie om vikten av muntlig kommunikation i mellanstadiets matematikundervisning

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Martina Almqvist; Isabelle Anttila; [2014]
    Nyckelord :Muntlig kommunikation i matematik; laborativ matematik; utomhusmatematik; matematiskt språk; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; svenska som andraspråk; kommunikationsförmåga; resonemangsförmåga; begreppsförmåga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att redogöra för forskning kring muntlig kommunikation i matematik. Studien syftar till att se över vilka arbetssätt elever möter när muntlig kommunikation i matematik är i fokus, samt lärares val av matematiskt språk vid matematikundervisning. LÄS MER

  5. 25. Matematik på ett nytt språk : En studie kring matematikundervisning för nyanlända elever

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Fanny Wiik; [2013]
    Nyckelord :nyanlända elever; svenska som andraspråk; matematik;

    Sammanfattning : Resultaten från de nationella proven i matematik från vårterminen 2012 visar att elever som har ett annat språk än svenska som modersmål har svårare att nå de krav som ställs för att eleverna ska uppnå betyget godkänt i matematik än de elever som har svenska som modersmål. Bland elever med utländsk bakgrund finns en högre procentuell andel – oavsett kön – som inte uppnått kraven. LÄS MER