Sökning: "elever med avvikande beteende i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden elever med avvikande beteende i skolan.
1. Anmäl! - Kontrollkultur, prevention och dilemman i intervjuade polisers resonemang om polisanmälningar i skolmiljö
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : I svenska skolundersökningar framkommer det att många unga utsätts för brott och där skolan är den vanligaste brottsplatsen. I Sverige har skolpersonal ingen skyldighet att polisanmäla elever som de misstänker har begått ett brott förutom när de beslagtar illegala preparat eller vapen. LÄS MER
2. “Vi vill och försöker, men det är inte alltid vi kan.” : En kvalitativ studie om skolpersonalens perspektiv på socialt arbete med elever som lever med föräldrar i missbruksmiljö
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker hur skolpersonalen uppmärksammar och arbetar med barn som växer upp med en förälder eller flera föräldrar med ett skadligt bruk av alkohol eller andra droger. Studien undersöker även hur skolpersonalen upplever tillgången till resurser för detta arbete och syftar till att lyfta fram det sociala arbetet i skolan. LÄS MER
3. Too Cool for School : En kvantitativ studie om studierelaterad problematik bland gymnasieelever och deras inställning inför studierna - ur ett helhetsperspektiv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESARSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka gymnasieelever i årskurs tre och deras motivation till att prioritera sina studier och prestera väl i skolan, samt undersöka vad som kan bidra till problematiken kring att vissa gymnasieelever inte är motiverade till att prioritera sina studier och prestera väl i skolan. Ett visst fokus riktas mot gymnasieelevers alkohol- och narkotikaanvändning, med syftet att undersöka huruvida detta samspelar med bristande studiemotivation. LÄS MER
4. En fråga om uppfattning - En diskursanalys av engelskalärares föreställningar om stöduppdraget kring elever med språkstörning i vuxenutbildningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar kring elever med stödbehov på grund av språklig sårbarhet i ämnet engelska i vuxenutbildningen, för att utreda vilka mekanismer som påverkar lärares uppfattningar och därmed vilket stöd eleven faktiskt får.Metoden är semistrukturerad intervju där informanten ges möjlighet att utforma öppna svar. LÄS MER
5. Elever med diagnosen ADHD : Skolkuratorers erfarenheter av skolans arbete med en utsatt grupp
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologiSammanfattning : SammanfattningSyftet med denna studie var att undersöka vilka förutsättningar som ges till barn med diagnosen ADHD i skolan, med fokus på skolkuratorernas skolsociala arbete. Uppsatsen är en kvalitativ intervjustudie som baserats på sex intervjuer. LÄS MER