Sökning: "elever med funktionsnedsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 154 uppsatser innehållade orden elever med funktionsnedsättning.

  1. 1. Värdegrundens (o)synlighet i läromedel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Malin Nilsson; Sofia Ström; [2020-04-15]
    Nyckelord :läromdel; svenska som andraspråk; SFI; iskrimineringsgrunderna; representation; normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utifrån de tre diskrimineringsgrunderna etnicitet, sexuell läggningsamt funktionsnedsättning undersöka och normkritiskt granska om och hur skolans värdegrund och uppdrag återspeglas i några av de läromedel som används på kurser i svenska som andraspråk för nyanlända elever i årskurs 4-6 och kurs B på SFI. Undersökningen syftar också till att visa huruvida det finns skillnader mellan läromedlen som används på SFI och i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Betygssättning i grundsärskolan En intervjustudie av några lärares erfarenheter av betygssättning i grundsärskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Linda Eklund; Mariette Karlsson; [2020-02-25]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskolans inriktning ämnen; betyg; bedömning; normalisering;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemUnder 1900-talet har många olika förändringar och försök att normalisera grundsärskolans skolform genomförts det vill säga gjort den mer lik grundskolan. Det finns idag flera inslag i grundsärskolans läroplan som återfinns i läroplanen för grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Kommunikativa aktiviteter hos elever med annan språklig bakgrund En kvalitativ studie inom grundsärskolans ämnesområden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Pernilla Lundberg; Priya Mohlén Wendel; [2020-02-25]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; ämnesområden modersmål; första- och andraspråk; flerspråkighet; kommunikation; interaktion; AKK;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats var att studera interaktioner där grundsärskoleelever med annan språklig bakgrund än svenska deltar. Studiens inriktning var på elevens kommunikation och hur pedagoger ger eleven möjligheter och verktyg till kommunicerande. LÄS MER

  4. 4. Extra anpassningar och särskilt stöd i musikämnet.En studie om tre musiklärares arbete med och förhållningssätt till extra anpassningar och särskilt stöd i musikämnet på mellan- och högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Elin Quiceno Andersson; [2020]
    Nyckelord :extra anpassningar; funktionsnedsättningar; inkludering; musikundervisning; specialpedagogik; särskilt stöd; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; extra adaptations; disabilities; inclusion; music education; special education; special support; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka musiklärares förhållningssätt till extra anpassningar och vilka metoder de använder för att göra undervisningen begriplig för alla elever. Arbetet syftar även till att ta reda på om de intervjuade musiklärarna i studien upplever att de får den hjälp de behöver i sitt arbete med extra anpassningar och särskilt stöd. LÄS MER

  5. 5. Ditt, mitt eller vårt – en litteraturstudie kring forskning om samarbete mellan skola och habiliterande verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Susanne Landén; [2020]
    Nyckelord :Gränssnitt; Habilitering; Litteraturstudie; Samarbete; Specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: I arbetet med elever i behov av särskilt stöd kan skolan behöva samarbeta med andra verksamheter för att stödet ska optimeras, till exempel samarbeta med habiliterande verksamhet. Kunskapsbidraget i denna litteraturstudie är att vidga synen på samarbete mellan habiliterande verksamhet och skola genom att redogöra för på vilka olika sätt forskare beskriver samarbetet. LÄS MER