Sökning: "elever når inte målen i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden elever når inte målen i skolan.

  1. 1. Inkludering av elever med AST i matematikundervisning : En litteraturöversikt av undervisningsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Daniel Hagström; Dennis Jönsson; Isak Petersson; [2022]
    Nyckelord :undervisningsstrategier; inkludering; autismspektrumtillstånd; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Skolan har ett särskilt ansvar för elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen med utbildningen, trots detta är det en stor andel grundskoleelever med autism som inte når kunskapsmålen i matematik. Syftet med följande litteraturöversikt är att presentera undervisningsstrategier som främjar inkludering i matematikundervisning för elever med autismspektrumtillstånd (AST). LÄS MER

  2. 2. Hälsoarbetet i grundskolan : En kvalitativ intervjuundersökning om hälsopedagogens, rektorernas och kommunens hälsoarbete på grundskolor i Stockholms stad.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Felicia Söderström; Andrea Liljeström; [2019]
    Nyckelord :Hälsa Hälsopedagog Hälsoarbetet i grundskolan kvalitativ intervjustudie rektorer hälsopromotion hälsofrämjande förebyggande hälsoperspektiv GIH;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar. Syftet med studien var att undersöka hur hälsoarbetet såg ut rörande hälsofrågor kring fysisk aktivitet och hälsosam kost för att främja psykisk hälsa hos elever i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers syn på sitt eget lärande -En utgångspunkt i specialpedagogens skolutvecklingsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Monica Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Elever Lärande Metakognition;

    Sammanfattning : SammanfattningKarlsson, Monica (2018). Gymnasieelevers syn på sitt eget lärande. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp.Förväntat kunskapsbidragEn specialpedagog ska aktivt arbeta med skolutveckling. LÄS MER

  4. 4. Undantagsbestämmelsen- möjlighet eller hinder? : -En studie om specialpedagogers och svensklärares uppfattningar och tillämpning av undantagsbestämmelsen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Windolf; [2018]
    Nyckelord :betyg och bedömning; läs- och skrivsvårigheter; självbild och motivation; anpassningar; särskilt stöd; undantagsbestämmelsen;

    Sammanfattning : Elever i den svenska skolan ska betygsättas rättssäkert och likvärdigt och alla elever ska få möjlighet att nå målen. Elever med läs- och skrivsvårigheter har ofta svårt att förstå texter de läser samt att läsa texter med flyt. Detta resulterar ofta i svårigheter i ett flertal ämnen i skolan. LÄS MER

  5. 5. Särskilt begåvad, vad menar du?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lena-Maria Carlén; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Både svensk och internationell forskning visar att lärares kunskaper och kännedom om de elever som lätt når målen är liten. Många lärare känner inte till begreppet särskilt begåvad och dess definition. LÄS MER