Sökning: "elever ska visa respekt"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden elever ska visa respekt.

  1. 1. Inkludering i religionsundervisning med ett särskilt fokus på klassrum med mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ghoufran Shoker; Sara Al-Khafaji; [2024]
    Nyckelord :Elever; inkludering; klassrum; möjligheter; mångfald; religionsundervisning; skola; utmaningar.;

    Sammanfattning : Inkludering är en process som innebär att man skapar möjligheter för alla elever oavsett deras olika kompetenser. Som lärare bör man ta hänsyn till elevers olikheter och att den religiösa mångfalden i klassrummet ska ses som tillgång till resurser för att vidareutveckla elevernas kunskaper i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Goda relationer - Goda prestationer? : En intervjustudie av gymnasielärares relationsskapande arbete och dess påverkan på elevers lärprocess

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Forsman Andersson; Amina Schlich; [2023]
    Nyckelord :Relationer; Relationellt ledarskap; Sociokulturella teorin; Kommunikation; Prestation;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vad lärare anser utmärker en god relation till elever och hur lärare upplever att relationer påverkar elevers lärande. Vidare syftar arbetet till att undersöka hur lärarna arbetar relationsskapande i och utanför klassrummet. LÄS MER

  3. 3. Relationskompetens i relation till elevens motivation och lärande : En kvalitativ studie med lärare i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annelie Andersson; Christina Franzén; [2022]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; holistiskt synsätt; motivation och lärande; relationskompetens; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få fördjupad förståelse och ökad kunskap om hur några lärare upplever betydelsen av relationskompetens i relation till elevers motivation och lärande på gymnasiesärskolan. Studien synliggör vikten av att läraren möter eleven som en hel människa och möter känslor, behov och personliga mål och inte enbart den kognitiva förmågan hos eleven. LÄS MER

  4. 4. Lärares syn på demokratisk undervisning : En kvalitativ studie av hur lärare ser på demokrati i undervisning i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Blom; Amanda Järleskog; [2019]
    Nyckelord :Kommunikation; samhälle; demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur åtta lärare i årskurs 1-3 ser på demokratisk undervisning. Metoden som användes för att samla in data var intervjuer som transkriberades och sedan sorterades enligt innehållsanalysens olika steg. LÄS MER

  5. 5. Att se, bekräfta och lyssna på elever : - en del i lärares och fritidslärares relationsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marina Brovinger; Sandra Lövsta; [2017]
    Nyckelord :Goda relationer; lärare och elev; relationer; relationsarbete; relationskompetens.;

    Sammanfattning : I skolan träffas lärare och elever stora delar av vardagen, både i skolverksamheten samt ifritidshemsverksamheten. Tidigare forskning visar att det vid varje möte skapas eller fördjupas en typ av relation och hur kvaliteten på denna ska vara är framförallt upp till läraren. LÄS MER