Sökning: "elever som hoppar av skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden elever som hoppar av skolan.

  1. 1. Särskilt begåvade elever - ett snabbare spår genom skoltiden

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annelie Norrman; Jaana Nyman; [2021-08-05]
    Nyckelord :särskilt begåvade; acceleration; berikning; coachning; elevers upplevelse;

    Sammanfattning : Abstract Specialpedagogiska insatser ska stödja elever i svårigheter och utveckla skolan till en plats där alla elever blir sedda och bemötta utifrån sina behov. Särskilt begåvade elever upplever att de får arbeta i en för långsam arbetstakt och behöver vänta in sina klasskamrater då de skulle kunna få arbeta snabbare och nå längre kunskapsmässigt (Kullander, 2014). LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogiskt stöd på gymnasiet : En multipel fallstudie av stödinsatser på två fristående gymnasieskolor och tillhörande dilemman

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna-Karin Enqvist; [2021]
    Nyckelord :Dilemman; gymnasieskolan; inkluderande arbetssätt; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Gymnasieskolan är en frivillig skolform, men för de elever som hoppar av gymnasiet eller går utgymnasiet utan fullständiga betyg begränsas möjligheterna i livet efter skolan avsevärt. Tidigare studiervisar att stöd i form av specialpedagoger och speciallärare i gymnasieskolan är lågt, jämfört med grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Elevens Motivation : En studie om vad som motiverar elever på gymnasietsestetiska program med inriktning animation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Gustav Carlbert; [2020]
    Nyckelord :Motivation; Estetiska programmet; gymnasieskolan; animation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en bild av vilka faktorer som motiverar elever pådet estetiska programmet med inriktning animation. Dels vad som motiverar dem till attbörja studera på programmet och dels varför vissa av dem avslutar sina studier innansin gymnasieexamen. LÄS MER

  4. 4. Moderna språk i skolan : Om elevernas motivation, inställning och erfarenheter i grundskolan och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Letizia Montagnani; [2019]
    Nyckelord :moderna språk; motivation; undervisning; avhopp; grundskolan; gymnasiet;

    Sammanfattning : Moderna språk tillhör inte de populäraste ämnena i skolan och många elever hoppar av. Det här arbetets syfte är att belysa hur grundskole- och gymnasieelever förhåller sig till moderna språk: hur viktig bevekelsegrunden för språkvalet är för motivationen, varför och när eleverna hoppar av och vad de tycker påverkar deras motivation i moderna språk i skolan, särskilt utöver vad som är obligatoriskt. LÄS MER

  5. 5. Boken eller e-boken, det är frågan – en litteraturstudie om böckers och e-böckers inverkan på elevers läsande i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anton Karlsson; [2018]
    Nyckelord :e-book; regular book traditional book; reading development; word knowledge; e-bok; vanlig bok traditionell bok; läsutveckling; ordkunskap; läsförståelse;

    Sammanfattning : The aim of this literature review is to investigate what previous research indicates about how students’ reading development is influenced when reading ordinary books or e-books, but also how their attitudes towards reading are influenced. I will also use Henk Linskens’s (2018) work Henke och Bokstäverna som Hoppar to exemplify my perspective on the results from the research. LÄS MER