Sökning: "elever svenska fenomenologi"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden elever svenska fenomenologi.

  1. 1. Föräldrars och rektorers uppfattningar kring flyktingelevers inkludering i den svenska skolan.

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Georgia Makri; [2023]
    Nyckelord :fenomenologi; flyktingelever; föräldrar; inkludering; mellanrumsteori; rektorer;

    Sammanfattning : Detta arbete är en fenomenologisk studie som fokuserar på inkludering av elever som har kommit till Sverige som flyktingar. Syftet med studien är att ta reda på föräldrars och rektorers uppfattningar kring flyktingelevers inkludering i den svenska skolan. LÄS MER

  2. 2. Artificiellt Intelligent Undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Brian Bukur Landquist; [2023]
    Nyckelord :AI in education; Artificial intelligence; Didactics; Social science; Civics; High school; K4; Gymnasium; Phenomenology; Technology; Digital; Civics studies; AI; ED; Artificiell intelligens; Didaktik; Ämnesdidaktik; Samhällskunskap; Gymnasiet; Fenomenologi; Teknologi; Digitalisering; Samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker samhällskunskapslärares professionella och didaktiska förhållningssätt till artificiell intelligens (AI) som verktyg i samhällskunskapsundervisningen. Fokus ligger på verktyget ChatGPT och hur detta kan användas i undervisningskontext. LÄS MER

  3. 3. Integrering av svenska och svenska som andraspråk : En kvalitativ studie om språkliga utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Klara Larsson; [2022]
    Nyckelord :direktintegrering; fenomenologi; förberedelseklass; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka klass- och SVA-lärares syn och erfarenhet på fenomenetintegrerad undervisning av ämnena svenska och svenska som andraspråk i det ordinarieklassrummet, samt SVA-elevernas möjligheter och svårigheter. Studien är en kvalitativundersökning där datainsamlingen har genomförts med semistrukturerade intervjuer med ettdeltagarantal innefattande fem aktiva lärare på totalt tre olika skolor och kommuner i norraSverige. LÄS MER

  4. 4. Tänka, resonera och räkna : Matematiksatsningens undervisningspraktik ur ett lärarperspektiv

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anna Mattsson; Anna Chiazza; [2021]
    Nyckelord :Matematik; matematiksatsning; TRR; undervisning;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket är matematikundervisning ett kommunikativt ämne som kräver samspel i klassrummet. Forskningen visar att framgångsrik undervisning består av olika komponenter där samspelet mellan läraren och eleverna avgör hur effektiv undervisningen blir. LÄS MER

  5. 5. Äntligen Bild! : En studie om motiverat lärande i skolan genom ämnesintegrering av bildämnet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ida Salina Alexis; [2021]
    Nyckelord :Elevers upplevelser; fenomenologi; motivation; undervisning;

    Sammanfattning : I denna magisterstudie är bildämnet i fokus för elevers motivation vid integrationen mellanämnena bild och svenska. Studien syftar till att ge fördjupade kunskaper om hur elever iskolans yngre åldrar upplever motivation vid ämnesintegrering. LÄS MER