Sökning: "elever svenska fenomenologi"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden elever svenska fenomenologi.
1. Föräldrars och rektorers uppfattningar kring flyktingelevers inkludering i den svenska skolan.
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Detta arbete är en fenomenologisk studie som fokuserar på inkludering av elever som har kommit till Sverige som flyktingar. Syftet med studien är att ta reda på föräldrars och rektorers uppfattningar kring flyktingelevers inkludering i den svenska skolan. LÄS MER
2. Artificiellt Intelligent Undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie undersöker samhällskunskapslärares professionella och didaktiska förhållningssätt till artificiell intelligens (AI) som verktyg i samhällskunskapsundervisningen. Fokus ligger på verktyget ChatGPT och hur detta kan användas i undervisningskontext. LÄS MER
3. Integrering av svenska och svenska som andraspråk : En kvalitativ studie om språkliga utmaningar och möjligheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka klass- och SVA-lärares syn och erfarenhet på fenomenetintegrerad undervisning av ämnena svenska och svenska som andraspråk i det ordinarieklassrummet, samt SVA-elevernas möjligheter och svårigheter. Studien är en kvalitativundersökning där datainsamlingen har genomförts med semistrukturerade intervjuer med ettdeltagarantal innefattande fem aktiva lärare på totalt tre olika skolor och kommuner i norraSverige. LÄS MER
4. Tänka, resonera och räkna : Matematiksatsningens undervisningspraktik ur ett lärarperspektiv
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Enligt Skolverket är matematikundervisning ett kommunikativt ämne som kräver samspel i klassrummet. Forskningen visar att framgångsrik undervisning består av olika komponenter där samspelet mellan läraren och eleverna avgör hur effektiv undervisningen blir. LÄS MER
5. Äntligen Bild! : En studie om motiverat lärande i skolan genom ämnesintegrering av bildämnet
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : I denna magisterstudie är bildämnet i fokus för elevers motivation vid integrationen mellanämnena bild och svenska. Studien syftar till att ge fördjupade kunskaper om hur elever iskolans yngre åldrar upplever motivation vid ämnesintegrering. LÄS MER