Sökning: "elever utan funktionsnedsättning"
Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden elever utan funktionsnedsättning.
1. Fast mellan stolarna : En systemteoretisk studie av några lärares uppfattningar av möjligheter och hinder vid individintegrering i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I Sverige har Skolverket haft ambitionen att främja inkludering genom att uppmuntra differentierad undervisning och extra anpassningar för de elever som behöver. Samtidigt har elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) rätt att integreras i grundskolan, även om vi har en tradition av att placera dem i anpassad skola, där också en majoritet av eleverna med IF går. LÄS MER
2. Det som är bra för elever med autism kan även vara bra för elever utan autism. : En fenomenologisk studie om lärares stöd i arbetet med elever med autism.
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Den här studien syftar till att undersöka vilket stöd lärare får i arbetet med elever med autism samt vilket stöd de önskar att de fick. Studien syftar till att undersöka vilket stöd elevhälsan bidrar med för att stötta lärare i arbetet med elever med autism, enligt skolledare. LÄS MER
3. Hundens självklara plats i skolan? : Hunden som artefakt för social utveckling för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Skolans uppdrag är inte enbart kunskapsrelaterat utan bygger till stor del på att varje individ ska få med sig sociala egenskaper för att kunna passa in i samhället och fungera som goda samhällsmedborgare. I den här studien har det varit av intresse att undersöka om användningen av en utbildade hund i skolans verksamhet kan riktas mot att utveckla sociala förmågor och inte bara inriktat mot det teoretiska. LÄS MER
4. Anpassad utbildning på gymnasial nivå - individanpassade interventioner och elevers delaktighet i skolmiljön
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vårdSammanfattning : Elever som har intellektuell funktionsnedsättning är mindre delaktiga i skolaktiviteter jämfört med elever utan diagnos och de har ofta svårt att nå upp till skolans kunskapskrav. Det behövs bättre anpassningar och stöd i skolmiljön för att möta dessa elevers behov i skolan. LÄS MER
5. Digitala hjälpmedel för den anpassade skolan : En studie om användarinvolvering
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : På den anpassade skolan går elever med någon form av intellektuell funktionsnedsättning, somkan visa sig genom bristande adaptiv eller kognitiv förmåga. Det finns digitala hjälpmedel somkan underlätta lärandet och känslan av delaktighet, men då krävs det att hjälpmedlen fungerarför den målgrupp som det skapas för. LÄS MER