Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Problemlösning i matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Ambitionen med detta arbete är att undersöka problemlösning som undervisningsmetod och dess eventuella påverkan på elevernas attityd kring matematik. Problemlösning kan, när den används och anpassas efter elevernas behov, vara ett fruktbart verktyg i matematikundervisning som gynnar lärandet och förståelse. LÄS MER
2. Matematikångest ur ett genusperspektiv: Skillnader, orsaker, konsekvenser och lösningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den här litteraturöversikten behandlar begreppet matematikångest, både allmänt samt ur ettgenusperspektiv. Eftersom matematikångest ofta utvecklas tidigt med risk för att följa medunder hela studietiden, inriktar den här studien sig på hur det går att arbeta med och motmatematikångest både på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER
3. Motiverad för matematik? : En litteraturstudie om yttre och inre faktorers påverkan på gymnasieelevers motivation i skolmatematik
Master-uppsats, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska högskolanSammanfattning : När jag har varit ute i gymnasieskolan på praktik har jag mött elever med väldigt olika attityder och inställningar till matematik. Dessa attityder kan ha följt med eleverna länge, då de möter matematiken för första gången i förskolan. LÄS MER
4. Ma/NO-profilelevers framtidsplaner och attityder till naturvetenskap i skolan och i samhället – en jämförelse med den svenska ROSE-studien
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Denna studie bidrar till att öka kunskapen om profilklasser med särskild inriktning mot matematik ochnaturorienterande ämnen (Ma/NO) - ett fenomen som dykt upp i svensk skola under de senaste decenniet. I dennaundersökning studeras Ma/NO-elever i årskurs 9. LÄS MER
5. Med fokus på algebra och ekvationer : Attityder och lösningsstrategier på gymnasiets studieförberedande program
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Vår studie bygger på fokusgruppintervjuer gjorda med elever vilka går första året på gymnasiet på studieförberedande program. Vi har riktat in oss på området ekvationer och algebra. LÄS MER