Sökning: "elevernas delaktighet i åtgärdsprogram"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden elevernas delaktighet i åtgärdsprogram.
1. Elevers delaktighet och inflytande i åtgärdsprogram- : ”Vet du vad ett åtgärdsprogram är?”-” Ingen aning, är det dåligt?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractFarrow, Camilla och Mosén, Sylwia (2023). Elevers delaktighet och inflytande iåtgärdsprogram: - ”Vet du vad ett åtgärdsprogram är?” - ”Ingen aning, är det dåligt?”.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande ochsamhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
2. Hur görs elever delaktiga i läsfrämjande insatser och åtgärdsprogram? : En kvalitativ intervjustudie utifrån ett relationellt perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer synliggöra hur speciallärares/specialpedagogers går tillväga för att göra elever i lässvårigheter delaktiga i läsfrämjande insatser och åtgärdsprogram.Vi har utgått från det relationella perspektivet. LÄS MER
3. Relation är A och O och så lyfter allt! : Elevers delaktighet i upprättandet, genomförandet och utvärde- ringen av åtgärdsprogram i grundskolan. En studie av special- pedagogers och speciallärares förhållnings- och arbetssätt.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevers i grundskolans delaktighet i processen med upprättande av, arbete med samt utvärdering av åtgärdsprogram i grundskolan, utifrån specialpedagogers och speci- allärares perspektiv. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med nio specialpedagoger i sex olika sko- lor. LÄS MER
4. ELEVERS UPPFATTNINGAR OM EXTRA ANPASSNINGAR INOM LÄSNING OCH SKRIVNING
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstractÅr 2014 ändrades lagen gällande extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skollagen ((SFS 2010:800, 3 kap § 3.) säger att när det befaras att en elev inte når kunskapskraven, ska stöd ges i form av extra anpassningar. Dessa anpassningar ska så långt som möjligt ske inom ordinarie undervisningens ram. LÄS MER
5. Jag vet vad jag kan och inte kan! Betydelse av elevers delaktighet vid utformningen av stödinsatser i matematikämnet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att belysa hur delaktiga berörda elever är vid utformning av särskilt stöd och extra anpassningar i matematik samt hur de värderar att få vara delaktiga. Syftet är även att belysa skillnaden mellan pojkar och flickor i detta avseende samt även mel-lan olika åldersgrupper. LÄS MER