Sökning: "elevernas syn på en pedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden elevernas syn på en pedagog.

  1. 1. Pedagogers upplevelser av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer : - Inkludering, svårigheter, anpassningar och det sociala samspelet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Lång; Sanna Mattsson Wallin; [2023]
    Nyckelord :NPF; svårigheter; inkludering; anpassningar; sociala situationer;

    Sammanfattning : Vårdadshavare till barn med olika NPF - diagnoser (Neuropsykiatriska funktionsvariationer) har i flera debatt artiklar i dagspressen lyft sina barns svårigheter att klara av skolan. Syftet med den här studien var att undersöka pedagogernas upplevelser kring elever med NPF. LÄS MER

  2. 2. Att lära av varandra : Lärares reflektioner om kollaborativt lärande vid distansundervisning i SFI

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Emilia Bjerstedt; [2020]
    Nyckelord :Vuxenutbildning; SFI; distansundervisning; kollaborativt lärande;

    Sammanfattning : Det senaste året har undervisning i Sverige och runtomkring i världen bedrivits i mer flexibla undervisningsformer. Flertalet nyligen publicerade artiklar betonar vikten av att elever samarbetar och lär sig av varandra för att skapa goda möjligheter att lära när undervisningen sker på avstånd. LÄS MER

  3. 3. Elevernas relationsskapande i leken på fritidshemmet : En studie om pedagogers barnperspektiv på elevernas förhållningssätt till varandra på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sophie Karlberg; Daniel Lundin; [2019]
    Nyckelord :Gender norms; Identity development; relations; peer groups; power structures; status; social interaction; play; after-school center; educator; Genusnormer; identitetsutveckling; relationer; kamratgrupper; maktstruktur; status; social interaktion; lek; fritidshemmet; pedagog;

    Sammanfattning : The aim of this study was to get a greater understanding of children´s approach to each other in the after school center. We used a qualitative method consisting of interviews to collect the material to our study. We interviewed five educators that worked in the after school center and focused on their child perspective. LÄS MER

  4. 4. Kollegialt lärande för elevers bästa? : Ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Trine Plesner; [2019]
    Nyckelord :Cooperation; special need teachers; Samarbete; pedagoger; gymnasiet;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att få djupare förståelse för hur pedagoger ser på kollegialt lärande och forskningsfrågorna fokuserar pedagogers syn på organisation av kollegialt lärande, värdet av kollegialt lärande för att stödja elevers måluppfyllelse och vilka möjligheter och hinder de menar finns i arbetet med kollegialt lärande. Som analysverktyg används teorier om kollegialt lärande och samarbete samt teorier skolutveckling och specialpedagogiska perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Att konnekta med elever i skolsvårigheter är ingen Quick Fix

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marja Boberg; Helena Bogren; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SammanfattningBoberg, Marja & Bogren, Helena (2016). Att konnekta med elever i skolsvårigheter är ingen Quick Fix - En studie om relationella förhållningssätt på IM. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola, 90hp. LÄS MER