Sökning: "elevers ångest"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden elevers ångest.
1. Om språkångest i engelskundervisningen i årskurs 9 : Ur elev- och lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Med mer än 4 decennier är språkångest, eng. language anxiety (LA) är fortfarande ett angeläget forskningsämne bland forskare (Gkonou, Daubney, & Dewaele, 2017). He (2018) rapporterar att främmande språkångest, eng. LÄS MER
2. Betydelsen av elevers socioekonomiska status i matematik : Hur elever presterar i matematik utifrån deras socioekonomiska status i relation med olika centrala faktorer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utifrån tidigare forskning ta reda på huruvida elevernas socioekonomiska status spelar för roll hur eleverna presterar i matematik. Dessutom vill vi ta reda på hur socioekonomisk status i relation med self-efficacy, ångest och motivation påverkar elevernas prestationer i matematik. LÄS MER
3. No, it is more often those with a high performance level, and good English knowledge, who experience anxiety : A qualitative study of teachers’ experiences of speaking anxiety in Swedish upper secondary school
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : The aim of the present study was to explore teachers’ experiences of student anxiety in the subject of English in Swedish upper secondary schools. Five teachers were interviewed to find out about their experiences of what causes anxiety in their students and what strategies they have found work best in order to decrease speaking anxiety. LÄS MER
4. Med Autismspektrumtillstånd i skolan 2018 : Om lärares förutsättningar och elevers behov av anpassningar i skolan, för att utifrån Lgr11 få likvärdig undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Färska studier visar på att elevantalet med diagnoser inom AST, som ADHD, ADD, tvångssyndrom, ångest m m, ökar. Hur klarar lärarna, utifrån kunskap, värdegrund och resurser, att undervisa i en skola som fungerar för alla? Finns det anpassningar skolan kan göra som skulle underlätta för alla elever och samtidigt gynna elever med AST? I den här studien har jag tagit avstamp i forskning kring elever, barn och ungdomar, med autism eller med autistiska drag. LÄS MER