Sökning: "elevers attityd och inställning till matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden elevers attityd och inställning till matematik.

  1. 1. ELEVERS SYN PÅ MATEMATIK : Elevers attityder till matematik i relation till att inte bli godkända

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ermias Hailegebreal; [2023]
    Nyckelord :Måluppfyllelse; affektiva faktorer; mindset; självförmåga; grit; lärarengagemang; motivation; formativt arbetssätt; inställning; känslor.;

    Sammanfattning : Matematik anses vara ett av de viktigaste ämnen vi lär oss och dagens samhälle ställer höga krav på matematiskt kunnande, oavsett utbildningsnivå. Samtidigt har elevresultaten försämrats sedan mitten av 90-talet och har sedan 2013 legat relativt stabilt, där cirka 10% av samtliga elever i årskurs 9 går ut grundskolan med ett F eller streck i matematik. LÄS MER

  2. 2. Matematik - lätt eller svårt, vad tycker du? : En kvantitativ studie i åk 6 kring elevers uppfattningar om matematik och dess olika områden i det centrala innehållet i matematik för åk 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Tuija Korkeamaki; Ann-Sophie Pitkänen; [2022]
    Nyckelord :elever; attityd; uppfattning; matematik; matematikområde; påverkan; motivation; årskurs sex;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka elevers uppfattningar om de olika områdena i det centrala innehållet i matematik för åk 4-6. Syftet är även att undersöka hur elever anser att matematikundervisningen ska utformas, hur eleverna upplever att de får stöd och hjälp i de områden de anser svåra. LÄS MER

  3. 3. Elevers attityd och affekt till ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ludwig Allard; [2022]
    Nyckelord :affekt; attittyd; inställning; matematik; matematikuppgifter;

    Sammanfattning : Forskning kring elevers attityd till matematik är idag omfattande. Problemet inomforskningsområdet är att forskningen som utförs ofta mäter attityden med en snarlik metod,genom kvantitativa enkätundersökningar.. LÄS MER

  4. 4. Om det ska vara roligt måste det vara utmanande : Attityder till matematik hos deltagare i Matteklubben för högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sara Woldegiorgis; [2021]
    Nyckelord :Pupils attitude towards mathematics; TMA; Math club; Math circle; After School Math activity; grade 7-9; Elevers attityd till matematik; Matteklubb; Mattecirkel; TMA; högstadiet;

    Sammanfattning : Mycket forskning har ägnats åt att kartlägga skolelevers (ofta negativa) attityder till matematik. Denna studie undersöker attityder till matematik hos nio deltagare och tidigare deltagare i Matteklubben för högstadiet i Stockholm. LÄS MER

  5. 5. Sociala matematikerna : En kvantitativ studie om elevers vilja till lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marwa Anwari; Sam Bergsköld; [2021]
    Nyckelord :Social interaction; attitudes; mathematics; primary school; F-3; primary school; attitude.; Sociala samspel; attityder; matematik; grundskola; F-3; lågstadiet; inställning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elevers attityder till matematik i årskurs 3 och fördjupa kunskapen om hur olika undervisningsmaterial och olika undervisningssätt kan påverka elevers intresse, motivation och attityd till matematik. Studien utgår utifrån enkäter från fyra olika skolor och åtta olika klasser. LÄS MER