Sökning: "elevers behov"

Visar resultat 16 - 20 av 1754 uppsatser innehållade orden elevers behov.

  1. 16. Vad kännetecknar forskning om differentierad undervisning och läsundervisning : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ann-Sofie Abrahamsson; Erica Hjertén Bosch; [2024]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; läsundervisning; lärares kompetens;

    Sammanfattning : Differentierad undervisning har blivit ett brett arbetsområde under de senaste åren. Att arbeta differentierat menas att möta elevernas individuella behov och förutsättningar för att ge eleverna en så bra skolgång som möjligt. Idag är differentierad undervisning väldigt viktigt då skolan är en skola för alla (Skolverket, 2022). LÄS MER

  2. 17. För att jag har mens! : En kvantitativ enkätstudie om elevers upplevelser kring mens och lärarbemötande i undervisning i idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Evelina Eriksson; Meyer Alexandra; [2024]
    Nyckelord :menstruation; idrott och hälsa; idrottsundervisning; bemötande; deltagande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Många kvinnor i olika åldrar upplever mensrelaterade besvär. Studier indikerar att mens kan påverka elevers deltagande i idrott och hälsa. Skolans värdegrund säger att undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. LÄS MER

  3. 18. Att knäcka koden : Autism i matematikutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jacob Dahlberg; [2024]
    Nyckelord :autism; digitala hjälpmedel; hjälpmedel; kognitiva förmågor; matematikutbildning; stöttning; utmaningar; visuella hjälpmedel;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har i syfte att undersöka de utmaningar som elever med autism möter inom matematikutbildning och vilken stöttning som lärare kan använda för att underlätta deras inlärning. För att strukturera upp arbetet delades syftet in i två frågeställningar: utmaningar och stöttning. LÄS MER

  4. 19. Framgångsrik läsförståelseundervisning : - En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Smedby; Filippa Bringsén; Boel Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Läsförståelse; Läsförståelsestrategier; Metakognition; Skönlitteratur; Mellanstadiet;

    Sammanfattning : Flera internationella studier som PIRLS och PISA visar att svenska elever har en allt sämre läsförståelse. Läsningen på mellanstadiet präglas av ett allt större behov av att utveckla läsförståelse. LÄS MER

  5. 20. Elevers delaktighet i processer kring särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Angelica Miraglia; Irene Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Barnperspektiv; Delaktighet; Delaktighetsteori; Elever i behov av särskilt stöd; Relationer;

    Sammanfattning : Delaktighet är tydligt framskrivet i skolans styrdokument. Vår bild är att problemområdet kring elevers delaktighet i särskilt stöd behöver utforskas vidare. Huvudpersonen i det särskilda stödet är ju eleven, vars mål är att lyckas utifrån sina förutsättningar. Elevers perspektiv saknas i stor utsträckning i tidigare forskning. LÄS MER