Sökning: "elevers berättelser av skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 107 uppsatser innehållade orden elevers berättelser av skolan.

  1. 16. Hur reproduceras forntiden för lågstadieelever? : En kritisk diskursanalys av innehållet i SO-läroböcker för årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Bettar; Gabriel Nieminen; [2022]
    Nyckelord :läroböcker; kritisk diskursanalys; forntiden; meningserbjudande; historiebruk; historiemedvetande; lågstadiet;

    Sammanfattning : Läroböcker i historia liksom historieämnet i en mer generell bemärkelse uttrycker en reproduktion och ett selektivt urval av den historia som anses vara relevant för historieundervisningen i skolan enligt den rådande historiekulturen. Föreliggande studie har som syfte att undersöka hur en del av denna historia reproduceras i läroböcker avsedda för lågstadieelever. LÄS MER

  2. 17. Trygghet i ämnet idrott och hälsa - om eleverna själva får berätta : En kvalitativ studie av elevers perspektiv på trygghet och otrygghet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Hedell; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolan är en plats för lärande och för att lärande ska kunna ske förutsätter det att lärandemiljön är trygg och stödjande. Därför ses det som relevant att med utgångspunkt i elevers perspektiv bidra med ökad kunskap om elevers uppfattningar kring vad trygghet respektive otrygghet i ämnet idrott och hälsa innefattar. LÄS MER

  3. 18. Sensorisk och social påverkan : - autistiska ungdomars skolupplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Erika Elgaard; [2022]
    Nyckelord :Autism; sensory effect; school enviroment; social effect; stigma; adolescent; Autism; Sensorisk påverkan; Skolmiljö; Social påverkan; Stigma; Ungdom;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Elgaard, Erika (2022). Sensorisk och social påverkan - autistiska ungdomars skolupplevelser.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 19. Allt kan ges en historia : Meningsskapande i mötet mellan skola och museum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Matti Östling; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har jag undersökt mötet mellan museum och skola genom att studera ett lärandematerial, ”Allt har en historia” utgivet av världskulturmuseerna. Materialet består totalt av tolv filmer som utifrån museiföremål skapat berättelser som tidsmässigt spänner över drygt 4500 år och geografiskt hela världen. LÄS MER

  5. 20. Trans i skolan : En studie av lärares och transelevers berättelser om möten med varandra, samt en undersökning av hinder och möjligheter för erkännande av transelever i gymnasieskolor i Sverige

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Andréa Hofmann von Baltenau; [2021]
    Nyckelord :transgender youth; students; gender non-conforming; teachers; upper secondary school; Sweden; recognition; interaction; identity; Honneth; Heidegren; queer; education; bemötande; möten; transelever; gymnasieskolan; lärare; erkännande; könsidentitet; Heidegren; Honneth; interaktion; queer; utbildning;

    Sammanfattning : This (master thesis) examines teachers’ and transgender students’ accounts of meeting and encountering each other and what possibilities and obstacles for recognition that their stories portray. The study and analysis are based on interviews with three students and three teachers at different upper secondary schools in Sweden (carried out during the fall of 2020). LÄS MER